3.10.14

Ekspidisi Pantai Kerachut, Taman Negara Pulau Pinang

Pada awal September  yang lalu,  I olls telah menyertai program ekpidisi ke Pantai Kerachut bersempena dengan minggu orientasi untuk pelajar pertukaran universiti dari luar negara ke USM bagi bagi Semester I,  Sidang Akademik 2014/2015 (Fall Semester).

Sebagai tuan rumah,  USM Student Buddies telah menjadi pengelola utama sepanjang 7 hari pertama para pelajar antarabangsa yang akan berada di USM selama satu semester ini.  Pebagai aktiviti yang they olls rencanakan,  seperti biasa,  briefing,  welcoming dinner and sebagai penutup aktiviti ekspidisi Pantai Kerachut.

Walaupun I olls tidak kena mengena secara langsung dengan sambutan pelajar exchange kat USM,  tapi since ini adalah aktiviti pejabat,  maka boss kami memberikan kerahan mandatori kepada kami semua kakitangan untuk sertai ekspidisi hiking ke Pantai Kerachut.  Boat disediakan untuk mengangkut peralatan dan juga AJK yang perlu tiba awal di Pantai Kerachut sebagai persiapan awal.  Tapi i dan beberapa rakan staf lain menyahut cabaran untuk hiking ke Pantai Kerachut.

Pengalaman ini memang amat menyeronokkan sekali.  Jom baca kisah kami dan tengok gambar-gambar kami.  :)


From left,  Liyana,  Beyonce,  Faridza Garik,  Suhaila,  Diana Sayuti,  Aini.  Yang depan tiga budak tu ialah anak-anak Kak Ja a.k.a Puan Nurhaniza.  Gambar sebelum berhiking.  






Fakta Mengenai Pantai Kerachut dan Taman Negara Pulau Pinang

  • Pantai Keracut adalah salah satu daripada 9 pantai yang terdapat di Taman Negara Pulau Pinang.

  • Taman Negara Pulau Pinang diwartakan pada tahun 2003.  Sesuatu yang amat bagus sekali.  Sebab sebelum itu, pantai-pantai ini tidak mempunyai pemantauan khas seperti ini. Setelah diwartakan pada 10 April 2003 Taman Negara Pulau Pinang diuruskan sepenuhnya oleh Jabatan Perhilitan, jumlah keseluruhan keluasannya ialah 2,562.983 hektar merangkumi keluasan darat 1,181.949 hektar dan laut 1,381.041 hektar.

  • Terdapat sebuah rumah api di Muka Head ataupun Teluk Duyung.  Rumah api ini dibina pada tahun 1883 yang juga merupakan rumah api kedua tertua di Malaysia.  Rumah api paling tua di bina di Malaysia adalah yang terletak di Fort Cornwalling Pulau Pinang.

  • Terdapat perkuburan orang Acheh Indonesia berusia lebih 80 tahun  di sekitar Muka Head.

  • Teluk Kampi iaitu pantai paling panjang di TNPP adalah lokasi yang kontroversi dimana sekumpulan maknusia membuat parti telanjang tidak laman dahulu.  HAHAHA

  • Selain hiking,  camping terdapat beberapa aktiviti lain yang boleh dialami oleh para pengunjung iaitu menaiki canopy walk dan juga melawat tapak pemeliharaan penyu.

  • Di Pantai Kerachut,  ada sebuah tasik.  Tasik ini adalah satu-satunya tasik meromiktik di Malaysia kerana tasik ini mempunyai dua lapisan air.  Bawah air masin (air laut) dan permukaan atas adalah air tawar (dari lima anak sungai yang turun dari bukit-bukit di sekeliling).  Tapi semasa kunjungan akak masa tu,  tasik itu kering.  Tasik ini akan naik mengikut musim tertentu.  Bulan Oktober sampai April,  tasik ini akan kering.  Baca di sini  : Keistimewaan Tasik Meromiktik Telok Bahang, Pantai Kerachut, Pulau Pinang

  • USM menempatkan sebuah pusat penyelidikan di dalam Taman Negara Pulau Pinang iaitu SAMUDERA atau CEMAC.  Baca sini  :  The Centre for Marine and Coastal Studies (CEMACS)

  • Sekiranya anda berminat untuk mengadakan sebarang aktiviti di sini,  sila layari laman web ini  :  Pulau Pinang National Park

Gambar ehsan Tukka Harmala.




My Hiking Experience

Hiking kami bermula seawal 9am.  I olls tidak mempunyai kasut hiking.  Memang dari dulu teringin nak beli kasut hiking.  Tapi tak kesampaian lagi.  Nanti la nak beli saja-saja pakai pi kenduri.  Pakai dengan baju kebaya,  why not?  Haaa dah hang tanya kan soalan tu?

Kalau ampa nak tau, pagi 6 September 2014 (Sabtu) memang hujan lebat gila sejak subuh.  Tapi menjelang 8 pagi,  hujan sudah berhenti dan matahari pun keluar memberikan sinaran sunshine kat kami.  Ini membuatkan perjalanan kami sepanjang sesi hiking adalah amat mencabar.  Banyak lopak air,  selut, permukaan licin.  Tapi nasib baik,  di Taman Negara Pulau Pinang,  mereka tidak ada PACAT.  Disahkan oleh renjer.  Sujud syukur.

Selepas menerima briefing ringkas daripada pihak renjer,  apa boleh buat,  apa tak boleh buat,  maka kami pun memulakan perjalanan.  Akak dan Zack (salah seorang staf) duduk di barisan paling hadapan sekali.  Di belakang kami ada 120 orang peserta dalam kalangan pelajar USM BUddies,  pelajar antarabangsa dan kakitangan USM International Office.  Barisan memanglah panjang.  Disebabkan oleh itu,  kami mengambil masa lebih kurang 3 jam untuk sampai ke lokasi.  Kalau dalam kumpulan kecil ataupun individu,  kita boleh sampai ke Pantai Kerachut lebih kurang 1 jam 30 minit sahaja.

Kami melalui jalan yang berbukit bukau.  Mulanya,  memang ada denai jalan yang elok.  Tapi selepas Sungai Tukun,  kami betul betul melalui jalan hutan.  Kami redah celahan pokok,  tepian sungai,  melihat flora dan fauna.  Ada kalanya kami daki bukit,  ada kalanya kami menurun bukit.  Turun bukit tu yang paling susah sekali sebenarnya.  Silap langkah,  hang akan jatuh tergolek.  Akak rasalah,  akak daki naik turun dua bukit untuk sampai ke Pantai Keracut.

Jalan berselut kerana hujan yang turun pagi tadi.  So kena berhati hati ketika mendaki dan menuruni cerun bukit.  Ada beberapa kawasan yang disediakan tali untuk berpegang.  Selebihnya tidak ada.

Akak ikut setiap langkah yang Zack jejak dihadapan akak.  Itu cara paling selamat untuk mendaki di belakang seseorang.  Kalau orang tu pijak tu okay,  mesti kita pijak pun okay.  Akak bernafas sedalam yang mungkin.  Hirup oksigen segar yang tidak dapat dihidu dalam kehidupan di bandar Georgetown yang penuh dengan hiruk pikuk kenderaan.

Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 3 jam kerana kami dalam kumpulan yang besar.  Tapi selepas sampai di tempat kejadian akak sangat happy sekali.  Yes,  memang akak menyesal sebab buat aktiviti ini sebab sakit dan penatnya hanya Allah yang tahu.  Tapi yes,  akak dah selamat membuat cabaran ini.

Ada yang perli akak,  depa kata "Alah baru naik Bukit Kerachut dah penat teruk,"  Hey puki hang noks,  berat badan hang 100 kg macam aku ka?  Tolonglah jangan kutuk orang gemok yang berusaha untuk hidup sihat.  Perangai macam babi manusia bongkak macam ni.  Hang ingat dah 100 kali hang ulang aling hiking pi Pantai Kerachut hang dah kira tahap fit gila babis ka?  Tuhan jentik bulu roma betis hang sekali ja,  nenjia angin ahmar terus.  (SORRY AKAK PERENG).

Akak amat mengalu-alukan kalian semua untuk mencuba aktiviti ini.  Especially orang-orang Penang,  sekiranya sihat tubuh badan dari sebarang penyakit kronik,  bawalah keluarga dan rakan-rakan untuk mencuba cabaran ini.  Pengalaman yang sungguh menyeronokkan.  So kalau orang nak tanya pasai Pantai Keracut,  oh yes,  i have something to share.


Gila muka penat.  Masa ni last stop punya before sampai kat Pantai Kerachut.  I olls duk tunggu kawan-kawan lain yang berada di barisan paling belakang.  Muka aku macam abang aku,  Budie.  HAHAHAH

Mak takdak kasut hiking.  Kasut Justin Bieber pun jadilaa.....



Sujud sukur apabila selamat sampai di Pantai Kerachut dengan kaki sendiri.  SHABASSS BETEEE!!!








Tips kepada Orang Gemok yang Ingin Hiking


  1. Kalau ampa ada asthma jangan berangan.  Sila amik boat.
  2. Pakai kasut yang selesa.  Kasut yang tertutup.  Tidak terlalu kuat.  Kasut yang elok akan support your feet.  Kaki adalah amat penting untuk support tubuh badan u olls.  Pastikan u olls pakai kasut dengan size yang bersesuaian.
  3. Pakailah pakaian yang selesa.  
  4. Jangan makan terlalu banyak sebelum hiking.  Makan buah pisang (1 biji ja jangan satu sikit) dengan air red bull ka apa ka.  
  5. Bawa air masak dan air tenaga seperti R vive ataupun 100Plus.  Tapi jangan minum banyak-banyak.  Setiap setengah jam ke macam tu,  minum satu teguk je.  Sekadar nak basahkan tekak sedikit.  
  6. Kalau ada kayu hiking,  bawaklah.  Pegang kayu masa hiking memang penting dan banyak kegunaannya selain support badan kita bila nak memanjat.
  7. Selepas hiking jangan terus tidok ka apa u olls.  U olls kena banyak jalan-jalan dan bergerak-gerak.  
  8. Jaga breathing.  
  9. Kalau rasa terlalu penat,  jangan terus berhenti berjalan dan duduk.  Instead,  perlahankan langkah u.  Once u berhenti dan duduk,  susah nak start balik.  





Buddies USM Activities

Dikesempatan ini akak nak bagi pujian khas kepada USM Student Buddies.  Akak sangat respect dengan cara kerja mereka,  team work sangat strong.  Setiap ahli pasukan tahu apa yang kena buat and semuanya ada fungsi masing-masing.  Setiap aktiviti yang mereka lakukan,  bukan sahaja bagi peserta enjoy malah rasa begitu mudah sekali.  Depa punya work spirit is about being in one family  tiada unsur unsur politik ni semua.

Untuk event ni,  depa bukan sahaja mai hiking macam kami semua.  Pastu depa yang set up semua acara sukaneka,  tolong kemas tempat dan semua sekali.  Memang bagus sangat depa ni.

Akak sangat respect dengan budak budak ni.  Kepada budak-budak USM,  akak amat mengalu-alukan ampa mai join USM Student Buddies,  banyak pengalaman ampa boleh pelajari.


Gambar ehsan Reezal Al Mufazal




Makan Tengahari oleh Bumbledee's at 1938
Untuk makan tengahari,  kami telah memberi kontrak katering kepada Bumbledee's at 1938,  sebuah restoran yang terletak di dalam kampus Induk,  USM.  Kami order semua kat depa,  depa mai antar kat kami.  Senanglah,  kami mai makan sahaja.  Chef executive,  Abang Madi menyediakan ayam panggang with gravy,  spiral pasta with tomato sauce,  nasi briyani,  garden salad,  oh macam-macam lagi.  I memang makan banyak selepas itu.  HAHAHAH nasib laaa....memang lapakkkk terukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.

Apa-apa,  boleh check it out kat sini  :  https://www.facebook.com/Bumbledees.At.1938











Melepaskan Anak Penyu 
Kumpulan ekspidisi kami bernasib baik kerana berpeluang untuk menyaksikan bagaimana anak-anak penyu yang baru menetas dilepaskan ke lautan. Untuk aktiviti ini, kita kena buat tempahan khas dengan pihak Penang Turtle Sanctuary kerana depa akan sediakan anak-anak penyu untuk kita,  pastu pegawai khas iaitu renjer akan bagi penerangan tentang aktiviti konservasi penyu,  penerangan tentang penyu dan juga menguruskan aktiviti pelepasan anak penyu.  Tapi akak tidak membuat aktiviti ini kerana terlalu touching.  Bayangkan dalam 1000 ekor anak penyu yang dilepaskan ke laut,  satu sahaja yang akan survive.  SATU SAHAJA!

Ampa baca pasai turtle sanctuary kat sini  :  Penang Turtle Sanctuary


Gambar ehsan Reezal Al Mufazal

No camping in this area.  Sebab kawasan ini adalah kawasan penyu datang menetas.


Gambar ehsan Reezal Al Mufazal
Gambar ehsan Reezal Al Mufazal




Kesimpulan
Pengelaman ini memang amat menyeronokkan.  Tapi kalau ditanya sama ada saya nak hiking lagi ke Pantai Kerachut....Erm....let me think again.  Maybe yes!! Yes!!  Sebab now,  aku dah lupa macam mana rasa penatnya.  kalau ampa tanya beberapa hari selepas sesi pendakian itu haram aku tak mau buat lagi dah.  


Kami sedang menunggu turn untuk balik.  Balik naik boat pada waktu malam.  Memang best.  HAHAHA.  Suhaila duduk depan sekali.  Baru ada akai.  Gambar ehsan Reezal Al Mufazal.




Kanan dalam gambar tu la Reezal.  Photographer USM yang hemsem dan manis orangnya.  Lani dia pelakon hebak dia ni.  HAHAHA sapa perasan dia berlakon kat mana baru baru ni?  KLU  : SALOMA.  Gambar ehsan Reezal Al Mufazal


Gambar ehsan Reezal Al Mufazal
Gambar ehsan Reezal Al Mufazal


Okay now.  Jom tengok gambar lain.  

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

Gambar ehsan Tukka Harmala.

1 comment:

  1. menarik!!! the feeling you get bila penat gila babs mendaki then sampai ke destination tambah ngan view yang awesomely lawa, memang sangat seronokkan?!! jom bawak kami tour kak jumie!

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com