30.9.14

Ruby Sebuah Kisah... by Regina Ibrahim

Salam to all,

Alhamdulillah,  Mama Regina telah bagi greenlight untuk I olls share novel tulisan beliau yang berjudul "Ruby Sebuah Kisah..."

Kepada u olls yang baru first time baca my blog,  maybe u olls tidak familiar dengan nama ini.  Mama Regina ialah seorang seniman,  anak Pulau Pinang yang berasal dari Bukit Mertajam.  Beliau melukis,  menulis dan menghasilkan pelbagai hasil seni lain seperti aksesori pakaian wanita dan lelaki.  Berdasarkan pengalaman hidup dan pemerhatian,  setiap hari beliau banyak berkongsi mengenai perihal kehidupan dalam bentuk kata-kata melalui Facebook account beliau.  Siapa yang follow atau dalam Friendlist beliau,  pasti dapat baca kata-kata itu.

Saya juga ada segmen khas dalam blog saya bertajuk Dari Hati Regina Ibrahim,  tapi entah kenapa,  saya sendiri dah berhenti share semua itu.  Mungkin sebab ramai kawan-kawan pembaca dah straight baca dari wall Mama Regina sendiri. :)  Buat apa saya nak repost kan?




Click read more


Kalau kalian tengok Facebook account (peribadi) saya,  mesti nampak mother saya REGINA IBRAHIM.  Yes,  dia bukan ibu kandung saya.  Dia mak ayam saya.  Tapi fungsi mak ayam beliau dalam hidup saya tidak melambangkan aktiviti negatif yang selalu disamakan dengan terma itu.  Saya sedang usahakan agar Mama Regina buka laman Facebook page beliau sendiri agar lebih senang kalian follow penulisan beliau setiap hari.


Ruby Sebuah Kisah...hasil penulisan Mama Regina.  Saya banyak belajar daripada membaca penulisan beliau.  Mama ada tulis banyak bahan-bahan yang ingin beliau terbitkan dalam bentuk buku.  Tapi sehingga kini,  dia menghadapi banyak kesukaran untuk terbitkan hasil penulisan ini kerana mungkin latar peribadi mama sebagai seorang transsexual.

Mama ada kongsikan dengan saya sebuah novel mengenai Rozila bertajuk 'Perjalanan'.  Pertama kali baca novel dalam Bahasa Melayu yang membuatkan I olls menitis air mata.  Rozila seorang transeksual yang menjadi Sexual Reassignment Surgery (SRS) dan bagaimana setelah menjalani perubahan paling besar dalam hidup beliau,  tapi deep down inside,  Rozila berjaya kekal menjadi seorang insan manusia yang baik luhurnya.  Dia berpegang kepada prinsip hidup yang mudah,  sentiasa berbuat baik dan tidak mahu membuat haru dalam hidup orang lain.

Berlatar belakang negara Malaysia di awal tahun 90 an,  i think ramai 'adik-adik' yang baca cerita ini pasti dapat relate dengan kisah Rozila.  Penulisan Mama Regina always ringkat,  tepat dan padat.  Tidak meleret-leret dengan ayat bunga dengan penuh pembayang.  Saya rasa bertuah sebab saya dapat baca cerita itu!!

Kerana melalui pelbagai kesukaran untuk terbitkan cerita beliau,  akhirnya Mama Regina mengambil kesempatan untuk terbitkan Ruby Sebuah Kisah...dalam alam maya.  Beliau telah kongsikan dalam facebook beliau secara peringkat.  Dan Mama Regina bagi saya penghormatan untuk kongsikan cerita ini dalam blog saya.

Saya akan terbitkan cerita ini satu demi satu bab,  dan disambungkan dengan link-link yang berkenaan agar memudahkan continuity.

Mama Regina juga ada menulis sebuah catatan berjudul "Panduan Maknyah" iaitu sebuah penulisan yang tidak pernah digarapkan untuk tatapan anak muda,  ibu bapa dan pendidik yang berhadapan dengan anak-anak yang menemui perubahan ini.


Kepada pihak yang ingin mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai penulisan Mama Regina, please contact her at regina_ibrahim@yahoo.com.my



Penulisan telah mencuba sedaya yang termampu untuk menerbitkan penulisan ini.  Namun,  segala usaha menemui jalan buntu yang akhirnya membuatkan beliau mengambil keputusan untuk berkongsi 'hadiah' ini dengan kita semua.  

Penulis adalah seorang seniman yang berkongsi suka duka, pahit manis, dan nilai-nilai yang dikutip sepanjang melalui perjalanan yang bernama kehidupan.
Sebagai menghargai karya yang digarap oleh beliau, kami amat mengalu-alukan sumbangan ikhlas kepada penulis melalui akaun bank seperti berikut  : 
MAYBANK 157018801720 (Mohd Rejab bin Ibrahim) 
Sumbangan ikhlas ini dapat memberikan suntikan semangat kepada beliau untuk terus menulis. Perhatian dan kerjasama daripada semua saya dahului dengan ucapan terima kasih.


So sit back and relax.  Let's enjoy Ruby Sebuah Kisah...

ps/  

Love,
Jumie Samsudin









RUBY ...SEBUAH KISAH

Sukarnya mendapat penerbit tuhan saja yang tahu...email tidak berbalas, syarat syarat ketat supaya bermoral... seolah olah penceritaan harus dari acuan yang sama...aneh dunia penerbitan Malaysia. Penulis Pondan juga menjadi alasan...jadi mama mengambil keputusan untuk berkongsi sahaja Ruby versi yang telah mama edit sendirian hingga tamat. Kalau ada rezeki mama adalah. Bukankah tuhan sudah menyusun segalanya.
Ruby adalah drama PERIOD 80an yang membawa pembaca dari Pulau Pinang hinggalah ke kota Kuala Lumpur yang mecabar, satu fiksyen yang tiada kaitan dengan yang hidup ataupun yang mati. Ia memberikan info tentang dunia remaja, khayalan, muzik, penerbitan dan percintaan manusia matang. selamat membaca mulai esok ya anak anak semua, anggap ini hadiah untuk kamu apabila menjengah wall mama. Novel sebanyak 40 lebih bab ini tidak banyak sedikit akan memberikan kamu tentang budaya manusia apabila berurusan dengan manusia.


SORRYSEMUA PENERBITAN NOVEL INI TELAH DIKELUARKAN DARI BLOG INI.
RUBY SEBUAH KISAH TELAH DITERBITKAN DALAM BENTUK BUKU NOVEL FIKSYEN TERBITAN FIXI DENGAN TAJUK DELIMA.
SILA DAPATKAN DI PASARANAdmin blog (11/11/2016)

5 comments:

  1. assalam..

    salam perkenalan dari saya.

    jom ke blog saya. kisah saya dalam menurunkan berat dan mengekalkanya sebagai suri rumah yang bekerja .

    thanks

    ReplyDelete
  2. kak jumi im following the story of Ruby... tapi kalau u publish sekaligus semua episod terus ke senang sikit tak payah go thru episode by episode.. kalau tak habis nanti baca balik saja just bookmark the entry atau u boleh pinned atas atau u buat link di sebelah tepi.. sebab u post by episode, semua episodes flooding my reading list blog kat blogger dashboard... nak tengok blog lain smpai kena scroll lagi dan lagi dan lagi.... takut nanti ada reader ada yg trus unfollow blog u pulak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. U olls, kita buat macam ni sebab senang untuk orang nak stop bila bila and nak sambung balik. Kalau bubuh satu artikel. Panjang gila u olls!!

      Delete
  3. salam kak jumie, sy umie... sy baru 2minggu start baca blog akak and sy rasa story2 akak dekat dgn hati sy.. maybe sbb sy pun berasal dr penang cuma skang menetap kat kl dah.. akak nak tau, sebenarnya kita dr sekolah rendah yg sama iaitu sk dato kramat cuma bezanya akak senior sy sbb sy lahir tahun 88... anyway kak, thanks for the story yg buat sy rasa "this is life!!" gitu... hehe... will always follow ur writing.. loves, umie.

    ReplyDelete
  4. kak jumie. saya ada kawan penerbit. syarikat penerbitan buku buku indie. Kak jumie email ke terfaktab@gmail.com

    depa akan baca dan nilai dulu manuskrip. syarat tak la ketat sangat sebab syarikat tu muda lagi.

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com