3.10.14

USM Student Buddies and Admin Staff Team Building di Bukit Merah Laketown Resort

Hello u olls,

Haaa ni nak cerita lagi satu kenapa I olls tak update blog.  Baru-baru ni kami semua (kakitangan dan pelajar) di office telah terlibat dalam aktiviti team building di Bukit Merah Laketown Resort.  Aktiviti kami berlangsung selama 2 hari satu malam.  Ini adalah kali pertama I olls membina rakit menggunakan pelampung dan batang buluh, mendayung rakit dan pertama kali mandi dalam tasik.  Siriesly.  

Ada 77 keping gambar dalam paparan ini. Saya akan bercerita melalui gambar.  Hope u olls enjois.  

"Motivasi yang terbaik untuk para pekerja dalam sesebuah organisasi bukan melalui kenaikan gaji.  Tetapi melalui penghargaan. " 
Dipetik daripada kata-kata Mr. Nashid Abdul Khaaliq dari Saudi ARAMCO dalam Seminar Inovasi Sektor Awam 2014 di INTAN anjuran bersama PiPPA USM baru baru ini.



click read more


Berakit-rakik ke hulu, berenang-renang ketepian.
Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.


Ini Dr.  Mohd Hafizal a.k.a Dr.  Pitt.  Beliau ialah Penyelaras Program Mobiliti Pelajar di Pejabat Antarabangsa USM.  Dialah mastermind untuk program team building ini yang asalnya untuk USM Student Buddies.  Tapi last sekali dia create jugak untuk staff IO and HEAA.  Thanks to Dr.  Pitt sebab mai pujuk i kat carpark masa baru sampai kat Bukit Merah sebab pereng takdak sapa angkot botol ayak berkodi-kodi.  HAHAHAHA







Selepas membuat pecahan kumpulan,  kami semua diberikan taklimat untuk membina rakit menggunakan pelampung dan batang buluh.  Kelengkapan disediakan oleh pihak Bukit Merah Laketown Resort.  Kumpulan I olls tekun membuat rakit.  Kami ada 9 orang.  Most of us bersaiz badan gergasi.  Kecuali Lily budak Cina dalam gambar kedua.  Detu sorang paling kancil dalam group kami. Lihatlah betapa tekunnya akak membuat ikatan rakik.  Gila kau kalau terpecah rakit kami di tengah tasik,  kami akan menampung kemaluan yang besar.  







Posing bersama rakit.  Kau mampu??? tiba-tiba GODIVA di tengah.
















Sebelum sesi berakit,  fasilitator dari Bukit Merah Lake Town Resort telah menyuruh kami semua masuk ke dalam tasik dengan memakai lifejacket.  Dia suruh kami semua berendam dan dia ajar kami macam mana nak apungkan diri di dalam tasik.  Inilah kali pertama I olls mandi dalam tasik.  Laut dan sumingfu (swimming pool) dah selalu kan?  Kami pergi tidak jauh dari tebing tasik.  So kedalaman lebih kurang 2-3 meter sahaja.  Memang sedap mandi dalam tasik ni.  Sejuk di dasar.  Rasa macam tak mau naik sahaja.  










Setiap kumpulan sedang memasuki tasik dengan rakit masing-masing. 





Dipertengahan perjalanan kami,  Dr.  Pitt terpaksa menukar tempat dengan saya.  Tempat Lily diduduki oleh Dr.  Pitt.  Ini adalah langkah berani kami kerana Lily kayuh macam tak kayuh ja.  HAHAHAHA











Perasan tak rakit kami senget ke kanan. Sapa yang duduk kat kanan?   OKAYYYY FINEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!! 





Masa kami duk gigih mendayung,  fasilitator akan naik motorboat dan lalu keliling kami.  Ini akan membuatkan ombak besar dan menyukarkan lagi aktiviti kayuhan kami.  Memang kami naik angin sangat time ni.  Masa ombak mai,  u tak boleh nak dayung.  Silap haribulan,  kami boleh tergolek. 







Ini adalah saat turning point antara kumpulan kami SORKO dan kumpulan pemenang pertama iaitu FUAKA.  Kumpulan depa menang nombor satu dalam race ini.  Mana tak menang,  kumpulan depa semua kecik-kecik sahaja.  Kalau ada yang bulat-bulat pun,  jenis bulatan kecik.  Tidak memberikan kesan berat pelampung macam yang kumpulan kami tanggung.

Tahniah la kumpulan FUAKA sebab menang. 










Akhirnya kami tiba di tebing sebagai team kedua terpantas.  STEADYYY SORKOOOo!  Kumpulan kami nama SORKO.  Why sorko? Aku pun tak tau.  Aku yang pilih nama ni.  HAHAHAH.  Depa tanya la "Kak Jumie apa maksud Sorko?"  Aku jawab  "Sarkis campur asamko" #makesence tak?





Alhamdulillah sampai jugak isteri Mohd Kamarulhafiz ni ke tebing tasik.  Ikan toman tak lalu nak gigik dan makan dia.  Takut racun.  



Sesi pose lentikan bersama Visha dan yang tengah tu monyet kecik.  Nama dia Arina.  HAHAHA



Kumpulan FUAKA yang menang nombot satu memang macam celaka sikit.  Lepas depa sampai dulu,  depa semua satu kumpulan duduk tepi tasik lagu ni and duk menganjing geng geng yang lambat sampai.  Memang celaka.  Oleh itu,  kami gang gang yang kalah ni,  mai duduk keliling depa pose pose biasa dengan cawan dan air ais and ampa tengok apa kami nak buat.  HEHEHE



Kami baling ayak kat depa! HAHAHAHHAHAHAHAHAHA baru ada akai.  FUAKA kunon.  Kena ayak ais mengerekok.

Akak pun berlalu pergi dengan muka kekwat.



Selepas berdayung,  alhamdulillah semua pasukan selamat sampai di tebing tanpa sebarang kecelakaan.  Cuma ada sorang kawan kami yang terkena batu kat ibu jari kaki dia and luka kecil.  Yang lain okay.  So bila semua dah sampai,  kami pun dikerah untuk membuat pergerakan santai macam loosing up gitu.









Kami ber-group-photo.  Memang best sangat perasaan masa ni.  Ampa nak tanya,  i sakit tangan ka tak?  Jawapan saya,  alhamdulillah tak sakit sangat sebab Dr.  Pitt (ahli kumpulan Sorko) dah ajar kami cara pegang dayung dengan betul.  And i tak rasa lenguh sangat pun.  Tengokla aksi i dalam gambar tu semua. U rasa i letih ka?  Errrmmm.  Sungguh perkara I kan.  Alhamdulillah.  




Latihan Dalam Kumpulan

Kami semua menjalani pelbagai aktiviti dalam kumpulan.  Ada aktiviti yang dijalankan dalam kumpulan campuran pelajar dan kakitangan.  Ada juga aktiviti hanya khas dimana pelajar dan kakitangan dipecahkan dalam kumpulan yang berasingan.  Tapi semua aktiviti yang dijalankan bukan sahaja menghiburkan malah merapatkan silaturahim sesama kami.  Ramai pelajar USM Buddies yang terkejut tengok betapa meriahnya akak ketika membuat pelbagai aktiviti.  HAAAAAAAAAAAA baru depa tau i ni meriah macam mana.  Yelah u olls,  kat tempat kerja mesti la kita sopan dan profesional kan?  Time buat gila,  kita buat gila la.





Semasa perbincangan dalam kalangan kakitangan,  kami berpecah kepada 3 kumpulan dan setiap kumpulan kena fikir semua masalah yang dihadapi dalam kerja seharian.  I olls pun mempunyai masalah iaitu tempahan kenderaan dan dewan seminar di bawah Pejabat Antarabangsa.  So masa perbincangan ini, I olls telah membuat cadangan inovasi agar perkara ini diuruskan secara online.  Balik dari kursus I olls terus bangunkan website berkenaan.  Dah siap uolls.  Lani sapa-sapa pun jangan bergaduh dah kata tempah-tempah ni semua.  




Aktiviti seterusnya untuk semua pelajar dan kakitangan adalah aktiviti melukis.  Fasilitator suruh kami lukis kambing dan muka sendiri.  Berdasarkan lukisan ini,  fasi telah menerangkan ciri-ciri peribadi seseorang berdasarkan lukisan yang telah dibuat.  Selepas itu,  lukisan kami diedarkan kepada orang lain secara random.  Tak sangka,  Rajveer (Buddies tahun I) yang dapat gambar I.  Dia punya gelak kat I.  Dia kata,  gambar i tak sama langsung dengan rupa I.  KUANG AJAR budak ni. Sampai lani dia kata "Mana anting-anting?" sebab akak lukis muka akak pakai subang.  And yes,  sebab aktiviti ini,  i jadi mesra dengan Rajveer.  





Satu lagi aktiviti creative yang dijalankan oleh fasilitator (Dr.  Pitt dan budak budak Buddies) adalah main teka benda dalam kotak.  Wakil setiap kumpulan ditutup mata mereka and depa kena teka apa binatang dalam kotak tu.  Fasi punya jahat depa duk bisik kata binatang pelik pelik ada dalam kotak.  Padahal semuanya mainan sahaja.  Memang lawak masa tengok setiap wakil style penakot gila gila babi.  Paling ser adalah Arina monyet kecik.  HAHAHAHAH



Membakar Bakar



Selepas makan malam,  I olls mengejoin Buddies dalam sesi bakar membakar.  Depa saja lepak tepi sumingfu and bakar pisang dengan caramel,  mashmellow,  ada keropok,  ayak ges dan kek.  Saja lepak-lepak and makan benda tiada zat ni semua.  Sambil tu kami pun sembang.  Tapi i tak duduk lama-lama dengan depa,  before 1 am i pun naik atas sebab i ada suami.  Yes,  suami i ikut.  Tapi dia duduk dalam bilik sahaja.  



Besoknya,  kami pun bermandi manda di Waterpark.  Sorry takdak gambar kat dalam ni.  Tapi memang best mandi sebab tak berapa ramai orang.  I olls ikut ja budak budak ni pi mandi kat semua tempat.  Kecuali yang boomerang tu,  celaka depa duk suruh aku buat.  Tapi sumpah aku tak mau buat.  Gilaaaaa horror kottttt.  


Begitulah sahaja cerita saya.  Nanti i olls akan cerita lagi macam-macam ya.  MUAH MUAH MUAH kat sumorang.  

Love,
Jumie Samsudin
Wanita Agam Yang Sihat dan Menarik,  Cantek,  Berbakat dan Sporting.

No comments:

Post a Comment

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com