16.12.14

Berani atau Desperate ?





Hai Kak Jumie


Saya ada baca blog akak pasal Lelaki Kura-kura dan Perigi Cari Timba. Kalau pasal cinta mesti nak dengar pendapat Kak Jumie jugak. Hehee.


Masa saya handle program dekat universiti, saya tercrush dengan seorang lelaki. Dia muda 2 tahun tapi saya tak pernah kesah pasal umur, dia biasa-biasa tak hensem sangat tapi ada rupa dan style macam tak ada hati dan perasaan sebab saya tengah berbincang dengan anak buah dia pun die nak tak nak cakap. Dari situ saya macam suka tapi saya penuh confident rasa dia mungkin ada someone dah. Jadi saya pun diam macam tu jugak.


Dalam 6 bulan macam tu saya join program lain dan kawan satu program saya rapat dengan lelaki tu. Kawan saya bagitahu lelaki tu single lagi dan agak kaya. Bab kaya tu risau juga sebab saya ni non hado tapi itu hal lain lah dan sedikit terbuka jugak hati saya bila dapat tahu dia single. Start dari situ saya suruh kawan saya kirim salam. Semua kawan program saya kata saya main-main tapi senang cerita saya memang suka dia.


Saya cari dia kat Facebook dan Twitter. Dalam masa tu saya confius nak bagitahu atau tak tapi saya memang betul-betul suka dia. Boleh kata lelaki pertama di U saya suka. Saya cuma sampaikan salam dan ayat-ayat je dari kawan.


Entah macam mana saya berani gila saya tegur die kat Facebook dan saya cakap saya suka dia. Saya bagitau kalau ada siap-siap or tak suka cara saya just bagitahu. DIa kata mana ada tak selesa dan saya memang nak dia cakap dia nak bagi peluang atau tak pada saya. Tapi tak tahu sama ada dia paham atau buat-buat tak paham. Sebab dia kata setakat ni dia tak nak ada apa-apa jenis hubungan. Dia jugak cakap dia takut mainkan perasaan perempuan. Bagi saya, saya nak the answer direct. Yay or Nay. Tak ade lah macam orang bodoh dok berangan tunggu dia at the end nothing kan. Tapi dia macam tarik tali.


Sebab saya ada tanya suka sangat ke main tarik tali then dia kata best main tarik tali. Saya rasa dia, rasa macam market dia tinggi bila orang perempuan syok kat dia. Sebab tu dia dok main tolak tolak. Memang dia ada kata kenal-kenal dulu. Tapi cara dia tu saya tak pasti sama ada kalau kenal-kenal tu ada peluang ke hubungan seterusnya atau saja-saja je nak kenal-kenal dulu .


Saya sangat confius Kak Jumie. Saya dah start dulu, walaupun kawan rapat kata gila berani dan macam desperate. Saya tak tahu sama ada saya nak terus push tanya dia atau terus blah jangan harap kat dia. Nak move on pun hati memang suka.


I really need some advise dari Kak Jumie kot-kot menyedarkan saya ni.


Yang benar,


Darina



click read more



Wasalam Darina,


Pertama sekali akak nak ucap tahniah kat hang sebab hang sangat berani and yakin macam mana ka untuk mulakan perhubungan dengan lelaki ini. Akak rasa, wanita yang betul-betul yakin pada diri sendiri sahaja yang berani buat macam ni. Teruih akak feeling lagu “You Dont Know My Name” nyanyian Alicia Keys. Yang dia berlakon dalam video clip jadi waitress, pastu dia taste kat satu laki yang duk mai makan kat tempat kerja dia hari hari. Then one day, dia beranikan diri telefon and ajak lelaki tu pi dating. Kau mampu? Yes! Kau mampu dik.


Secondly, thanks sebab hang membuat rujukan pada surat-surat jawapan akak kepada para pembaca yang meluahkan masalah depa yang macam-macam. Catatan Perigi Cari Timba tu amat baik sekali. Bangganya akak yang tulis sendiri. Sebab dalam tu ada banyak nilai positif tahap angkasalepas yang memang akak amal dalam hidup akak pada zaman cekcurina dahulu.


Thirdly, tapi, despite of keberanian dan kegilaan hang ini, akak telah membaca kisah hang dan akak rasa HANG PATUT TARIK DIRI AND BLAH. Why?


1. Budak laki tu kata dia tak ready nak ada hubungan siries.


Lelaki / perempuan, bila dia nak reject satu-satu proposal, cara yang paling MANEH (manis) untuk dia jawab kat hang apa? “Sorrylah U. I tak ready lagi nak siries. Mak dia punya puki tak ready. Aku bagitau kat hang, mau nak kata 3 saat lepas dia kata tu kat hang, dia jumpa satu pompuan yang dia memang betul-betul taste and mau, nenjia esok jugak dia sanggup ronggah mak dia suruh beli cincin nak menikah dengan pompuan tu. So sebelum hang makan hati baik hang BLAH!


2. Dia sendiri mengaku yang dia suka main tarik lagu.


Apa dia feeling Ellyana? Main tarik tali? Ampa ingat dak lagu tu? HAHAHA lagu tu cute sangat. Sapa yang suka main tarik tali ni semua haru. Pembawa bala. Sah-sah dia memang tak mau nak siries dalam hubungan, sebab tu dia sanggup main-main tali ni semua u olls. Orang nak siries. Tak dak masa nak main tarik-tarik tali ni semua. Orang nak main bukak-bukak baju buat anak gitu (secara halal ya). So, baik hang BLAH u olls. BLAH!! Biak pi la dia main tarik tali sorang sorang. Silap hari bulan, esok lusa biak dia terjerot sorang-sorang.


Akak harap hang sudi banyak catatan balasan emel akak yang lain-lain especially kat tips wanita dan tips cinta. I’m sure u olls wanita yang berIQ tinggi dan pasti boleh terus nampak apa yang terbaik dalam hidup U. Bagi I olls u bukan desperate, cuma u duk jadi nak terjerat macam mana ka dengan kata-kata MANEH jantan musibat tu. Awat dia ingat dia elok sangat ka orang nak kena pi sembah-sembah dan tabur bunga kat dia?


Habis baca jawapan akak ni kat blog. Akak harap mulai saat ini jugak HANG BLAH DARI HIDUP DIA. Bagi silence mode tahap vakum kat dia. Lepaih tu, hang tengok, dia mesti merangkak guna lidah mai kat hang balik. Time tu hang pulak jual mahal balik la kat dia.

Ps/ Bestnya zaman-zaman feeling macam ni.


Love,
Jumie Samsudin

Akhir kata,  terimalah gambar sepupu akak Beyonce pose meletops untuk u olls siap dengan jejanstan merangkak sebelah dia.  

Gambar milik time.com

6 comments:

  1. btl2, sy sokong k.jumi..dh nmpk sgt laki tu mmg xnk dkt dia.so cara plg 'manis' bgi dia utk tolak, dia kata lah blm bersedia... jgn ditunggu2 lagi laki mcm tu..dia x sesuai utk awk.cbe awk buat x reti dgn dia.nnti dia mesti tertanya2 nape awk dh lain, nak menjauhkan diri.nanti lama2 dia sndiri akan dtg kat awk kalo btl dia suka awk ;-D

    ReplyDelete
  2. yup..hopefully cpt la adik ni sedar..adeh..takkan nak tunggu dia ckp aku x suka kat ko baru nak blah..dia bg hint la tu..menangkap x semestinya dapat..cuba lagi ye..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. kak jumieeee
    you punye words make my day!!

    sembah ratu zapin step 44 pada you
    muah!

    ReplyDelete
  5. Meletops ampa semua. Hope adik yang antar emel kat I olls ini mengambil tindakan sewajarnya!!!

    ReplyDelete
  6. Kan baguih kalau aku pun berani mcm deni. Huuuu

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com