24.1.11

Golden Globe Award 2011Fashion Review by Jumie Samsudin

Hello u olls semua.  Sorry akak lambat keluarkan review kali ini sebab akak membagi peluang sehingga selesainya sessi voting untuk pertandingan What's Getting Hot is Getting Hotter by CST Production and Lynda Rahim Kuala Lumpur.  Terima kasih semua yang tolong vote akak ya.  Sebagai hadiahnya,  anda semua akan dijemput untuk memeriahkan majlis persandingan akak nanti.  Kalau takdak nasik unta,  jangan la merajuk tak mau mai pulak ya?  Katanya bapak akak nak gantikan unta dengan kuda belang.  Gitu!!!

Baiklah,  akak memang sungguh teruja bila tengok E Online! and website VOUGE.  Akak tengok satu-satu fesyen red carpet oleh filem star Hollywood ni semua.  Majlis anugerah kat Emerika ni semua takdak gigih dengan tema bagai macam kita kat Malaysia ni.  Cumanya,  kalau majlis yang sedikit formal like "Academy Award"  "Emmy"  " Golden Globe",  "Grammy" depa akan pakai formal.  Pompuan pakai dress avant garde.  Yang jantan akan pakai tuxedo/suit.  Dan kalau event anugerah macam MTV Video Music Award dan AMA,  Teen Choice Award,  depa akan pakai casual sikit tapi depa carry out depa punya own style yang gila-gila. 

So untuk Golden Globe 2011 yang diadakan pada hari Ahad, January 16, 2011 dekat Beverly Hilton Hotel.  U olls tanya akak dijemput ke tak?  Aiiyoooooooooooooooo! Haruslah akak dijemput.  Cuma akak yang kekwat tak mau pi.  Tengok baju they olls dalam website sudah!  HAHAHAH

Sebelum akak memulakan penulisan review akak pada kali ini,  akak ada satu cadangan siries yang akak yang cadangkan.  Harap-harap u olls semua bersetuju dengan akak dan mengambil inisiatif terhadap cadangan akak ini.  Akak mencadangkan agar next time kat Melesia ni bila ada apa-apa rancangan awards yang meletops seperti AIM,  AJL,  ABPBH,  SHOUT AWARDS dan segala mak nenek awards lain kat Melesia ni,  bila u olls upload gambar artist on red carpet dalam official website u olls itu,  sila nyatakan sekali baju-baju they olls itu DIBUAT OLEH SIAPA?  DIREKA OLEH SIAPA? DISPONSOR OLEH SIAPA?  KOSMETIK OLEH SIAPA?  RANTAI DAN SUBANG DARI SIAPA?  HEMBEK DARI SIAPA?

Terutama sekali kalau artist tu pakai local designer!! Haruslah dinyatakan besak-besak dan terang-terang.  Designer Melesia pun tidak kurang hebatnya u olls.  Depa pun ada website sendiri,  ada blogspot sendiri,  fanpage dan sebagainya.  Tapi siapa yang bertanggungjawab untuk promotkan they olls?  Siapa yang nak ketengahkan bakat they olls diperingkat yang berbeza tingginya?  Sebab itulah we olls kena tiru cara mat salleh buat event.  Bila ada event anugerah,  haruslah ada ruangan RED CARPET.  Dengan cara ini kami blogger bolehla membuat review tentang fesyen dari semua designer Melesia yang tidak kurang meletopsnya.  Hasil karya seseorang itu seharusnya perlu didedahkan kepada perdebatan sihat untuk dijadikan panduan dan titik tolak kepada seorang fesyen designer itu untuk terus 'think out of the box'. 

Hari itu kita digemparkan dengan kisah Hatta Dolmat dan Zerry Zambri yang memaki hamun Nurul dalam Facebook sebab Nurul kutuk design Zerry Zambri secara terang-terang dalam laman sosial Zerry Zambri.  Pada pendapat saya,  sekiranya kritikan yang diketengahkan oleh Nurul itu dibuat secara sihat semestinya Hatta and Zerry akan bersikap lebih matang untuk menangani masalah ini.  Nurul pun salah,  kutuk tak bertempat!!  Kalau betul hang nak kritik why not buat website sendiri...bersuara...buat show fashion police versi Melesia pulak!

Macam sekarang ni,  kalau akak buat review fesyen event Melesia,  gambar memang senang nak ciloks.  Tapi info tak banyak.  :(  Kalau event mat saleh,  semua ada!  Untuk event ni akak ciloks dari E Online dan VOUGE.COM.  Thanks u olls.  :) 

So?  Sapa nak buat dulu?  Media Prima?  Astro?  Host?  Akak pun buleh jerssssssss!  Baiklah,  akak tak mau celoteh panjang lagi.  BERSAMA KITA ANGKAT MARTABAT FESYEN NEGARA KE ARAH KELESTARIAN SENI BANGSA.

Marilah kita mulakan dengan baju-baju yang akak tak suka,  then fesyen-fesyen di jantan dan akhir sekali baju-baju yang akak suka.


Yang Akak Tak Suka

Kita mulakan dengan kak Jennifer Lopez yang memakai gown dari  Zuhair Murad.  U olls semua mesti suka sebab ni Jennifer Lopez.  Tapi pada pendapat akak,  baju ni macam tak siap.  Akak tak suka duk bubuh kain-kain macam katop peti ais ni. 

Diana Agron memakai dress dari J.Mendel.  Pompuan ni muda,  tapi dress ni macam zaman tok-tok tahun 50an.  Tak sassy la!


Nicole Kidman nampak sungguh kuruih dan strettttttttttttttt apabila beliau memakai dress dari Prada ini.  Memang Kak Nicole ni melidi orangnya.  Kalau riben kat pinggang tu dibuang so baju ni terus takdak cutting jatuh,  mesti lagi meleps.

Jennifer Love Hewitt memakai dress dari Romona Keveza.  Baju ni macam budak pompuan sekolah Senjojes nak pi Prom Nite saja.  Takdak istimewanya.  
Carrie Underwood is wearing Badgley Mischka Couture.  TETTTTTTTTTT boring.  :(



Emma Stone memakai dress dari Calvin Klein Collection.  Nampak macam dia amik selot kaler peach dan sapu kat badan dia.....kan?


Natalie Portman tengah mengandung.  So propotion untuk dress ini sangat cantek.  Tapi sayangnya ada bunga roih (rose) tengah-tengah tu macam tak kena. 

Claire Danes in Calvin Klein Collection.  Pompuan kurus kalau pakai holter macam ni,  akan nampak lagi kuruih. 
Sofia Vergara ni suka membuat best.  Baju dia ni tak tau sapa buat.  Kaler dia macam nampak murah.  Pastu macam tak cantek. Is this dress from Vera Wang?


Julianne Moore memakai dress dari Lanvin.  I dont like the colour and the kembong-kembong di sebelah bahu itu.  Maybe because Kak Julianne Moore yang agak kertu ni pakai.  If Beyonce of somehow....Lady Gaga pakai mesti akan jadi meletops.  Pemakai baju itu jugak memberi impak kepada kecantekan sesuatu baju ya.

Atelier Versace buat baju ini untuk pompuan ni,  January Jone.  Tapi tak tau pasai pa baju ni terover seksi dan terbelah di tempat yang tak sesuai.  Terus nampak macam wanita filem porno.



Mandy Moore memakai gaun ropol-ropol guna net tangkap ikan hasil nukilan Monique L'huillier.  Sorry akak tak suka. 

Tina Fey!!!!!!!!!!!! Why Kak Tinaaaaaaaaaaaaaaa!  Kak Tina ni kalau kat Melesia dia macam Fara Fauzana.  Lovable dan semua orang suka kat dia.  Tapi bila mai kat fesyen,  depa ni selalu ikut ja apa orang suruh pakai and depa tak tau apa yang best untuk depa.  This time pada pendapat akak Kak Tina telah menyilapkan diri dia dengan memakai dress baldu kaler biru  dari L'Wren Scott.  Kalau hitam dah nampak macam Morticia Addams.  :(

Gaun mewah yang dipakai boleh Kak  Catherine Zeta Jones adalah dibuat oleh Monique L'huillier.  Colour dia memang meletops.  Tapi design dan tekstur kain ini membuatkan baju ini kelihatan seperti lumut yang besak dan berjalan-jalan.Tengok lumut terus rasa lapak sushi!!!!!!!!!!!!!!
Akak sungguh sedih dengan pilihan dress oleh Halle Berry .  Dia memakai gaun dari Nina Ricci.  Dress ini nampak macam baju dalam sangkut dengan kain net.  Tak nampak class.
Vivienne Westwood memang pakar membuat baju gila-gila.  Hanya yang berani sahaja yang mampu pakai baju dia ini.  Helena Bonham Carter adalah ahli sihir jahat dalam cerita Harry Potter.  Dia bunuh Sirius Black iaitu bapak angkat Harry Potter.  So akak tak suka dia!  (motip??)
Piper Perabo ni la pelakon Coyote Ugly.  Meleps tau pompuan ni.  Tapi akak tak suka baju yang Oscar de la Renta buat kat dia ni.  Sebab baju ni terlalu 'berat' dan menenggelamkan kecantikan semulajadi pompuan ni.  Akak rasa macam dia berkabung.
Aiyooooooooooooooooooooooooo!  Kak Christina Aguilera memakai baju lace dari Zuhair Murad.  Nampak macam kusyen renda-renda saja.  Tak cantek la u olls. 
Perhatian untuk semua pompuan kurus dan takdak tetek.  1.  Elakkan baju itam.  Sebab ampa akan nampak lagi kuruih.  2.  Jangan pakai V neck apatah lagi yang plunging sampai ke tengah-tengah tetek.  Dah la ampa takdak apa-apa.  Maka ampa nampak macam lagi takdak tetek.  Enaf said!  Anyway,  inilah kesalahan yang dibuat oleh Jayma Mays apabila memakai dress itam dari Albert Ferretti.
Akak suka Julia Stiles.  Dia ni seorang pelakon yang pandai berlakon,  nampak smart dan sangat maskulim.  So bila dia tiba-tiba feeling woman pakai dress Romona Kevezani terus akak rasa macam tak berapa kena.  Especially elaboration kat kawasan ropol-ropol di dada itu.  Tak sesuai.

Akak sedihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!  Awatlah pelopor RUNAWAY ini telah membuat silap pada pilihan fesyen red carpet untuk event penting ini?  Maybe Heidi Klum nak membuat kelainan dengan memakai dress santai dari Marc Jacobs. For me....sangat disaster! Tak sesuai dengan kekelassan Golden Globe itu.



Fesyen Si Jantan

Zac Efron dengan suit Calvin Klein.
Alec Baldwin


Justin Bieber in Dolce & Gabbana.

Johnny Depp in Ralph Lauren Black Label.
Chris Colfer (jantan ka?) tetttttttttttttttt!!
Chris Hemsworth

Yang Akak Suka

Megan Fox memakai dress dari Armani Privé.  Dress ini sangat simple tapi cantek sebab details kat dada tu dia buat macam silang-silang.



Sapa peminat Elie Saab?  Baju dia sangat meletops.  I olls suka sangat.  Kali ini Elie Saab menjadi pilihan pelakon yang baru menjadi Kak Janz iaitu Scarlett Johansson.  Siapa cakap simplicity macam ni tak glamer nyah?


Anne Hathaway memilih dress menghelit dengan shoulder pad yang meletops dari Armani Privé dress.  I olls suka!  Sangat gaga.  Tapi sopan.  Tapi u olls semenaknya kena tengok dress ni kot belakang,  barulah u olls akan makan hati!  Cantek tak?

Milla Jovovich pun memilih Armani Privé. Sukaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Sapa pompuan agam macam akak boleh buat dress macam ni.  Sarah Hyland



Sandra Bullock in Jenny Packham.  Akak suka dress ini nampak sangat sweet tapi yet still glamer.  

Lea Michele in Oscar de la Renta.  Fashion police all over the world dub her as red carpet darling sebab dia ni memang pandai dressap!
Kyra Sedgewick in Emilio Pucci.  I love the colour!!

Katey Sagal memakai dress tak tau dari sapa.  SUKAAAAAA!  Tapi chief clerk kat office akak iaitu Gaik Lan kata "Aku suka dia punya baju.  Tapi tak suka dia punya muka.  Tua!"  Aiiyooo Gaiklan!!!



Christina Hendricks si tetek besak ini memilih dress merah meletops dari Romona Keveza.  Tengok la sampai tebeliak bijik mata Johny Depp kat belakang tu.

Olivia Wilde in Marchesa.  Ini adalah favorite dress Jay Mustapha.  Berapa bijik swarovski la minah ni tabok kat atas gaun dia ni!
Amber Riley!!  Akak selaku Presiden Pompuan Agam Melesia memberikan sembah ratu 7 step kepada Amber sebab u olls berani mengGAGAkan diri pada red carpet kali ini.  Siries nyah!  Sembah ratu okay!



Eva Longoria wore a Zac Posen.  YES!!! Mak ayam ini memakai dress dari fashion designer favorite akak!  I am so loving u mak ayam.  Kalau u olls click on the picture dan tengok details potongan kain kat bahagian dada memang sangat cantek ok.  U olls sapa-sapa yang mempunyai bahu yang lebar,  jangan pakai design camni.  :)  Kalau ampa pasan,  tiba-tiba mak ayam ni pakai itam kan?  Motip?  Tengah berkabong la nyah.  Dia kan dalam proses nak bercerai dengan laki dia.

Kelly Osbourne pun pakai Zac Posen jugak.  Akak suka baju ini.
Julianne Hough in Marchesa.  Cantek kan?
Jane Krakowski pakai dress kelabu yang sangat sesuai dengan perutnya yang sudah bonyot.  Tapi tak tau la sapa buat baju ni.  Anyone?
The girl in green scarf,  Amy Adams memilih dress biru yang meleret ke belakang dari Marchesa.  Akak suka details kat bahu atas tu.  Walaupun sangat couture tapi tak cuba mengkatop muka dia. 


Elizabeth Moss memakai dress kaler emerald green dari Donna Karan.Cantek.  Akak suka.  Sayangnya dia tak mekap.  Sebab akak tak sempat fly pi US untuk make up dia.  Tulah sapa suruh tak bayak deposit!  Akak pun amik la job tu!!

Mila Kunis pun memilih dress colour emerald green dari Vera Wang.  Sangat cantek drapping yang dibuat.


Dan BEST DRESS untuk Golden Globe Award 2011 Red Carpet adalah
.
.
.

.
.

.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.



Angelina Jolie dengan dress hijau mengelit dari Atelier Versace.  Eiyzhall bertanya kepada akak baru-baru ini,  "Kenapa akak memilih baju ini?  Macam tak cukup elaboration saja!"  Aiiyoooo!  Eiyzhalll...hang ni sah sah Mak Bu Gila.  Orang Penang panggil Mak Bu Gila ni ialah makcik-makcik yang suka pakai baju kaler kaler,  skirt kembang,  rantai penuh satu badan la.  Tak semestinya baju tu kena kembang,  penuh details,  betui-betui haute couture baru kita boleh consider best dress.  LESS IS MORE DARLING!

Akak pilih baju ni sebagai best dress sebab 1.  Angelina Jolie dah tak pakai itam lagi!!  2.  Angelina memakai colour emerald green yang dijangka sebagai colour of 2011.  3.  Baju ni simple tapi meletops!  Maybe sebab Angelina yang pakai!  I love it.


Terimalah pose maut oleh pasangan yang paling dijelesi oleh seantero dunia,  Angelina Jolie dan lakinya Brad Pitt.

6 comments:

  1. Firstlyy, yes thank God Angelina Jolie tak pakai hitam kali ni. Jemuuuuuuuuuuuuuuu tengok dia pakai hitam.

    For me, kami suka baju Olivia Wilde & Anne Hathaway. Merghelip yang classsssss!

    Tak suka Helena sebab dia bunuh Sirius gak. Bukan sebab dia pakai baju merepek. Haha. And Halle Berry, whyyyyyyyyyyyyyyy???

    ReplyDelete
  2. hahahah! Thanks Reena for reading my stuff. Bersama kita martabatkan seni fesyen negara. Hope pasni banyak ofisyel website anugerah kat melesia akan buat segmen red carpet yang lebih informative.

    ReplyDelete
  3. Design baju plg meletopsss Amy Adams, tp kalo pkai kaler emerald green btambah2 pabowww.he3....

    ReplyDelete
  4. wahhh sis... makeup artis yerr, xnk wat searching model utk ur makeup kew sis... (cehh, padahal mau.. heheh)

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com