15.7.10

Dear Kak Merr : Aku Utusan Malaikat!!

Hai u olls semua.  Minggu ini meja editorial Jumie Samsudin memang dihujani dengan pelbagai surat dan email dari pembaca semua.  Keleessss.  Thanks semua sebab bagi akak peluang untuk verver Oprah Winfrey sebentar. 

Soalan seterusnya ini datangnya dari seorang yang dikenali sebagai UTUSAN MALAIKAT.  Keless nyah.  Meremang bulu mata akak ketika membaca email beliau ini.  So marilah kita semua membaca kisahnya.

Name: aku utusan malaikat

Sila tuliskan persoalaan / luahan /  komen  anda di sini  :
Jumie!! Aku ada benda nak luah kt sini sbb aku dh tak tahan lagi simpan n duduk dlm family mertua aku ni.. so aku nk cerita kat hg sikit..

Aku dlm dilema n kestressan Jumie sbb aku dipersalahkan kerana tak suka anak menakan laki aku.. umur budak ni 6 tahun..dia selalu mai umah aku lepas tadika.. aku kan duduk dgn mak mertua aku so dia ni cucu kesayangan la.. bapa dia akan hantar dia n amik dlm kul 7 mlm camtu..

alkisahnya begini, aku tak tau mula2 perangai budak ni mcm mana kerana ditipu oleh muka dia yg mmg cute tu.. suara pun ala comel mcm Suvvi.. Tapi lps aku kahwin, adik ipar aku sorang ni adala warning srh aku jaga2 dgn budak ni.. Dia kata budak ni nampak ja baik tp perangai, Tuhan saja la yg tau.. Aku tak mau amik kisah sangat sbb nanti akan menggangu kesuburan aku..

Tp sepanjang 3 bln kawin ni aku ada banyak la dgr cerita drp org gaji aku yg dok merungut psl budak ni..Yg bestnya, depan aku n laki aku dia buat prangai mcm budak utusan malaikat.. mak mertua aku pun 2x5.. Dia pya syg budak ni sampai buat apa pun takpa.. aku pernah nampak dgn mata kepala aku masa mak mertua aku tgh mkn budak ni rampas ayam yg mak mertua aku br nak suap dlm mulut.. aku marah tp mak mertua aku salahkan aku balik n kata dlm nada krg enak "takpalah,dia kan budak lagi;..

aku senyap n dlm hati kata Ya Allah mintak simpang la esok anak aku mcm ni.. dlm 2 mgu lepas ni, keadaan jadik lg tegang bila tiap2 hari org gaji aku mengadu psl budak ni.. dia tunjuk kat aku kaki dia lebam sbb budak ni tendang, bila dia marah budak tu, mak mertua aku salahkan maid aku..

Lagi cerita psl budak ni yg diceritakan oleh maid aku, dia berdiri atas meja masa maid aku sembahyang, kain yg maid aku lipat dia tarik, pokok bunga yg maid aku tanam semua dia cabut.. Dia pgl maid aku mcm tuan besak n jerit dgn selamba  Fatimah!!!!  Fatimah!!" takda panggilan kakak ok.. sungguh sopan sekali..

Itu baru cerita dr maid aku, maid budak ni pn tak tahan nak balik Indon sbb budak ni.. Maid budak tu kata, budak ni tak bagi dia mkn seharian n suruh maid dia mkn sampah, tendang muka maid tu dh jadik biasa la.. Pgl maid dgn panggilan bodoh pn budak ni pun dh biasa..Perkataan "P**i" dh jadik kebiasaan dia..

Yang jadik aku kurang sabak ni, sbb dia kacau maid aku n kelmarin dia blh masuk bilik aku, panjat katil aku,lunjur  kaki dia, bukak tv n lgsg ignore aku kt bilik aku sendiri..

Aku sungguh tak paham jumie, mcm mana mak mertua n laki aku begitu sayang tak terhingga pada budak ni? aku cerita apa dia buat kat maid aku, tp laki aku tuduh aku mcm2.. mak mertua aku pulak blh sindir aku kaw-kaw, buat prangai baling benda tanda protes tindakan aku tegur cucu dia.. aku dituduh oleh sebilangan adik ipar aku, depa kata aku buat fitnah..

Aku sedih Jumie. Aku kesian kat maid aku, tiap2 hari dia menangis, aku nak la tolong dia.. tp last2 aku gak yg kena.. lani mak mertua aku paksa diri dia bgn awal pg (sbb slalu dia bgn kul 12 tgh) sbb tk mau bg aku sembang dgn maid aku.. mlm2 pkl 1 pg dia p cek blk maid aku, takot dia mengadu apa2 kat aku..

And utk pengetahuan hg, mak mertua aku tau budak ni perangai setan.. laki aku tak tau.. so mak mertua aku berhajat utk tk bg tau kat sesapa prangai sbenar budak ni sbb tu la lani dia hangin kat aku sbb aku dok bocor prangai cucu kesayangan dia ni.. Budak ni sgt bijak laksana sbb dia depan laki aku mmg sapa2 tak akan tau dia ni jahat n akan igt dia ni budak yg sgt baik skali..

Jumie, bg aku, klu kita sayang budak tu, kita didik dia, ajar dia mcm mana nak hormati org tua.. Bkn dgn cara spoilt dia n tak marah or tegur apa yg dia buat.. aku tak tau la klu aku silap.. sbb aku pun takda anak lagi.. tapi aku mohon pada Allah supaya pelihara la anak aku nanti..Tolong bagi pendapat Jumie sblm aku jadik gila dlm rumah ni..

--
Date/Time: 2010-07-02 22:33:07 PDT
Sender IP: 180.73.130.236 [] | i9a0tc8mjojagekn
Referrer: http://jumiejumie.blogspot.com/

Jawapan akak  :


Utusan Malaikat.....kelesss!!

Sorry aku tadi ada keja sikit. Aku baca da emel hang ni. Kalau aku jadi hang babe, senang ja.

Actually budak ni bijak, dia bukan bodoh.

Dia manipulator!!

Dia buat ni semua sebab dia anggap hang and orang gaji hang sebagai bahan mainan dia. Dia guna ampa sebagai alat untuk dia play!

The game is....buat ampa sakit ati and then bila ampa marah so dia menang la. And dia gelak.

The only way to ajak budak jenih ni senang ja. Hang lani dah tau apa dalam pala otak dia..kan? Dia nak tengok hang marah kan?

So lani ang try buat cam ni kat dia.

1.  Jangan cakap dengan dia. Pretend dia tak wujud. Dia cakap dengan hang just buat tak tau, buat tak dengar. Even dia tendang or tumbuk hang, hang please sabar. Don't be mad. Just look away and left him. Hang try bt cam ni semingggu...budak ni akan jadi gilaaa!!! Sebab ampa tak mau main dengan dia.

2. Kalau boleh jangan marah or tegur apa-apa ja benda siye dia buat kat mak mentua ang. Suruh maid hang sabar. And buat cam aku cadangkan ni.

3. Kalau depa semua lain, cakap pasai budak ni. Alih cita and cakap benda lain. Pelan-pelan depa akan tau yang hang tak mau amik tau pasai anak menakan depa. Bila depa tanya- just kata la...I tak mau kata apa-apa sebab u kan tak suka I cakap pasai dia!

Try semua ni dulu. U have to be really patient!!!!!!!

Siriessly...aku penah bt kat paan. Aku tak cakap lama dengan dia. Last sekali now, bila dia nak cakap dengan aku. Dia akan cakap elok-elok and takut kat aku sikit.

Kim salam kat maid ang. Suruh dia sabar. And jangan biarkan budak ni manipulate ampa jadi bahan mainan dia.

Sekian saja.  I love u olls. 

2 comments:

  1. eee ... rasa macam citer cucu betong pulak. pj setuju ngan cadangan jumie .. buat derk and anaggap macam budak tu tak wujud. DO NOT ACKNOWLEDGE HIM bila dia buat perangan setan. TAPI ... seandainya ada waktu yang dia buat baik, time tu acknowledge dia, bagi perhatian kat dia. just puji sikit-sikit jer. so that dia dapat message (non verbal) yang ... nampaknya bila aku buat perangai elok, orang perati n ambik tau. kalo aku buat jahat, aku ni macam invinsible. so .. better aku behave well to get the attention. Silapnya kita ... kalo anak kita buat perangai elok, kita akan senyap sebab kita rasa takda masalah. kalo anak kita wat yang tak elok, kita akan mula take note dan pay attention kat dia. apa yangbudak harapkan is attention. so, since dia tau kalo dia wat perangai tak elok, dia akan dapat attention, better la dia wat jahat. betui tak? so ... fokus on the good deed he does and give him attention on that. make him feel good for the good things he does. use positive sentences on him. hmm ... dah dah dah .. kang jadik ceramah parenting pulak ... kalo nak tau lebih .. suruh jumie jemput pj wat parenting workshop kat hangpa .. he he .. promo ...

    ReplyDelete
  2. wey... pe kata ang letak ja mini cam-corder dalam apa2 benda kat tempat yang budak tu selalu lepak dan dok dera maid hang...

    skang bukti visual lebih diterima akal... takkan la nak suh dia buat2 benda yang dia tak buat kot...

    pastu ang try la ajak ramai2 layan video baek punya yang ang da rakam...candid la... tengok sapa terdiam...

    kalo depa saja boleh perli... ang pun boleh perli jugak... cakap la apape... budak tu berbakat besar dalam lakonan ke apa...

    cara aku mungkin extreme... tapi nak bagi orang sedar sikit... yang budak2 ni la kita kena ajaq betui2...

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com