17.10.08

Kegunaan Telefon dalam hidup Jumie Samsudin



BOSS SAYA PANGGIL SAYA JUMIENET

Boss saya panggil JumieNet kerana bila bila masa sahaja beliau SMS saya. Saya akan membalas beserta jawapan yang tepat dengan pantas. Kami jugak mempunya beberapa siri SHORTFORMS yang sering kami gunakan dahulu dengan kerap sekali.

Contoh : J PCM (Jumie, please call me)

Boss saya jugak akan mati sekiranya saya tidak berhenfon dengan beliau. Saya mengSMS dengan BOSS saya setiap ketika. Segala permasalahan dan isu terkini, kami komunikasi melalui SMS.

Even ketika beliau bertemu seseorang di airport, beliau akan SMS saya dan tanya apakah nama orang itu. Kerana beliau ingat siapa orang itu, tetapi tidak mengingat nama beliau. Terkadang apa bila di dalam meeting, dan beliau ditanya oleh Dekan atau TNC tentang sesuatu perkara, beliau akan sms saya dengan pantas dan saya akan terus membalasnya. Dan beliau akan menjawab persoalan itu dengan penuh bangga seolah-olah beliau tahu semuanya.



LONG DISTANCE RELATIONSHIP (LDR)

Seperti yang kalian semua tahu, saya dan BF saya mengamalkan hubungan jarak jauh atau dalam bahasa Mat Salleh adalah Long Distance Relationship. Maka, handphone saja lah yang menjadi media perhubungan kami yang paling utama.

Antara kegunaan yang menjadi rutian harian kami ialah, etiap pagi pukul 9am. Saya akan menggerak beliau bangun tidor. Sekiranya beliau tidak bangun, saya akan call rakan-rakan serumah beliau. Panggilan pagi itu amat penting untuk memastikan mereka semua bangun dan ke tempat kerja di mana mereka selalu memulakan tugas seawal 11 pagi. Sejak beliau berkapel dengan saya, dikatakan mereka serumah bangun awal dan boleh relaks-relaks sementara menantikan arahan dari BOSS di pejabat AS-SALAM.

Di awal percintaan monyet kami, buleh dikatakan kami bertukar dari 300-400 mesej sehari. Tanpa henti. Makan, minum, berlahak, terkentut, semua benda hendak diceritakan. Tanpa henti. Tapi sekarang, boleh dikatakan dah tak ada topik lagi. So SMS apabila perlu sahaja.

Namun, handphone ini jugaklah yang menjadi satu-satunya penghubung kami berdua. Dia akan call aku setiap sejam dalam sehari. Ohh...sedihnya.

JENAMA HANDPHONE YANG DIPAKAI

Telefon saya tidaklah canggih. Motorola V3i yang merupakan dibeli secara second hand dari abang ipar saya dengan harga RM300 saja dua tahun yang lalu. Sekarang sudah dua tahun saya memakainya. Ada juga niat di hati untuk membeli handphone baru. Tetapi rezeki belum ada lagi.

Namun, saya berangan-angan untuk memiliki sebuah handphone yang mempunyai ciri-ciri PDA untuk merakam segala catatan tarikh tempahan mekap saya.

Telefon amat penting dalam hidup kita. Tanpa handphone susah lah segala.

Saya lebih suka SMS dari call. Tapi kalau nak gossip. Saya suka call.

Saya dulu selalu jugak MMS tetapi sekarang tidak lagi. Kerana GPRS saya tak berapa nak betul.

Sekian dahulu. Untuk Esah Jonet. Selamat membeli handphone baru. Nanti abang Awie Rusa akan kecewa.

PS/ UNTUK TEMPAHAN MEKAP CALL LA SAYA.

1 comment:

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com