16.3.15

Bi- Curios atau Lelaki Apom

Ini adalah terma baru yang I olls pelajari dari 9GAG. Menarik juga macam-macam yang aku belajar daripada 9GAG iaitu sebuah aplikasi komik hiburan yang membincangkan hal hal politik, isu semasa dan macam-macam lagi secara funny tapi sinis. And so, aku stumble across dengan perkataan bi-curious.


Lepas aku membaca laman komen dan juga Google perkataan itu aku macam TETT!! Loceng buzzer berbunyi dalam kepala otak aku. Dalam novel Perjalanan tulisan Regina Ibrahim, watak bi-curious ini wujud dengan nama ‘lelaki apom’.


Lelaki apom ni bukan merujuk kepada lelaki yang suka makan apom lenggang apatah lagi apom telur, tetapi merujuk kepada lelaki yang suka layan puki but at the same time bila bersama dengan maknyah / pondan depa lebih suka juburi mereka ditutuh.


Mamak dalam gambar ini tidak kena mengena dengan topik artikel ini. Sekadar gambar hiasan. Sumber gambar : Reena's lifeisabigcanvas.blogspot.com

click read more


Sejak dulu lagi, apabila aku melepak bersama gang mak ayam dan rakan handai PLU ku, bila kami tengok ja jantan elok elok secara otomatik kalau scan berbunyi kami akan kata “Erm...boleh makan ni.....boleh layan,” ini merujuk kepada jantan-jantan walaupun sedang berkepit dengan gofren ataupun bini masing-masing tapi masih mampu mengerling dan memberikan anak mata menggoda kepada kami sekalian.


Ini bukan nak menakut-nakutkan kalian semua especially girls and mak gigirls.


Lelaki ini yang kami gelar sebagai ‘boleh makan...” ataupun, ‘lelaki apom’ bak kata Regina Ibrahim ataupun bi-curious dalam 9Gag adalah sejenis lelaki yang amat membahayakan. Because depa hidup dalam kepalsuan dan kecelaruan sebenar dan akhirnya dalam masa yang sama memusnahkan hidup para wanita yang pasrah inginkan mencapai tahap wanita sempurna.


Susah nak detect siapa mereka-mereka ini kerana mereka pandai berahsia. Kadang-kadang kamu mungkin dah nikahi dia berbelas tahun yang lalu.


Apa yang nak buat kalau ada laki bi-curious?


I dont think ini adalah soalan yang betul. Takdak apa yang kita boleh buat untuk lelaki seperti ini. Ingat senang ka nak pi ubah diri orang tak pasai-pasai? I think sebagai ibu bapa, sebagai kakak, abang, sebagai isteri,  seorang kawan dan yang paling penting sebagai seorang guru. Kita kena berfikiran terbuka tentang fenomena ini.


Kalau selama ini perkara sedemikian menjadi taboo yang akhirnya menjadi racun dalam sosio masyarakat, saya fikir pada masa ini dengan fikiran yang terbuka dan pendekatan yang berbeza kita boleh tackle perkara ini dengan cara positif.


Perbincangan dengan penuh rasa hormat dan kasih sayang adalah amat perlu. Dedahkan tentang bahaya STD dan penyakit kelamin yang lain dari seks rambang. Dan yang paling penting, didikan hati agar si dia yang anda sayangi lebih tahu menghargai hati dan perasaan orang lain.


Hidup ini adalah lebih dari nafsu serakah di ranjang gelap.

2 comments:

  1. betul apa yg jumie ckp...sgt susah nak kenal mereka....dan nak ubah mereka sgt susah.... seperti bella sendirik...akhirnya, dah tak mampu nak buat ape .....

    bukan senang mencari kekuatan apabila segala terbongkar...

    ReplyDelete
  2. yes setuju dengan post jumie kali nie... terlalu banyak bi-curious yg jumie ckp tu..frankling speaking.. i'm plu and have been meet so many guys including a married man yg jenis lelaki apom nie...kadang2 smpi kita sendiri yg pelik..biaq betoii jantan nie..muka havang2 nie tapi mintak apomm..ayooo peremg..hahha mungkin ssh bagi org lain tapi bagi kaum2 yang macam ini(plu..mak2 hayam) mgkin boleh detect la laki nie blh makan ka dak..hahah konon ja cakap seteraight bagai..cuba p cuit tgk jadi ka dak..hahah

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com