29.1.15

Hargai Customer Anda



Hello u olls,

I lani dah jarang meroyan dan memberi carutan tak tentu pasai kat Facebook.  Tak suka la nak tulis benda-benda emosi kat Facebook ni.  Nanti ampa duk cop aku ni pompuan emosi tak stabil a.k.a pondan pereng.  I suka tulis lawak-lawak and funny-funny.  So ampa mesti akan ingat aku adalah wanita lambang kecantikan yang penuh dengan keceriaan.

Tapi baru-baru ni,  I olls adalah post sesuatu yang panjang lebar di Facebook account memberikan teguran secara terbuka kepada rakan-rakan peniaga online yang selalu mengutuk customer sendiri dalam laman sosial depa.

Aku bukanlah SAJA-SAJA nak tuju status ni kat sapa-sapa,  aku pun meniaga online jugak.  Ada dah aku duk bagi teguran kat teman-teman peniaga online lain,  tapi nampaknya baru-baru ni makin banyak pulak aku duk tengok kutukan dan status peniaga online yang kutuk customer sendiri dalam account Facebook sendiri.

Yes,  aku akui,  kadang-kadang customer can be a pain in the *** tapi adalah tanggungjawab kita untuk melayan depa sebaiknya dan pastikan depa dapat informasi terkini dan terbaik sekali,  selagi mana yang kita mampu.  Make sure kita ada data base yang bagus sebab ada juga customer yang suka mai tanya harga and pelbagai soalan lain tak berenti tapi apa order pun tak masuk.  Terpulang kepada peniaga la,  nak terus melayan dia ka,  nak pancing sampai dia boleh buat order ka,  nak ignore dia ka,  nak blocked dia ka apa ka.  Sebab memang ada customer ni dia actually duk berlakon ja,  sebenarnya dia pun meniaga online.  Dia nak riki harga sahaja.

click read more

Antara contoh kutukan terlampau yang tak sepatutnya dibuat oleh pada peniaga online adalah ;
  1. Kutuk customer yang mempersoalkan harga produk jualan seolah-olah nak kata yang customer tu tak mampu nak beli produk kita yang mahal.
  2. Kutuk customer yang duk mintak diskaun tanpa segan silu.
  3. Menggunakan anasir perkauman / agama / latar belakang dalam kutukan. Contoh "Biasalah Melayu......asyik-asyik nak mintak diskaun"
Ada seorang senior dalam bidang perniagaan yang aku pernah jumpa,  dia pesan kat aku "Kita nak berniaga bukan sehari dua.  Kita nak berniaga lama.  So kalau sekali kita buat taik,  pelanggan ingat sampai bila-bila.  Yang tu nak kena jaga,"  


Kepada peniaga online sekalian,  janganlah kita terlalu terkejar keuntungan semata-mata.  Setiap halangan yang kita hadapi dalam meniaga sebenarnya adalah peluang untuk kita perbaiki diri.  Sorrylah kalau pesanan aku ni rasanya macam tak layak untuk diberikan sebab aku pun bukanlah peniaga kaya raya.  Sampai lani duk naik kereta Viva Biru tu sahaja.    Tapi harapan kita samalah saling menegur,  barulah sama-sama boleh maju.  

Janganla amik hati apa yang I olls tulis kat Facebook ni,  sat esok lusa ampa mai antar santau kat aku mampuih.  Kalau mana yang elok tu amikla,  mana yang tak elok tu letak tepi.  

Apa pun,  aku share lagi sekali status Fesbuk aku dalam artikel ni.  


Sejak kebelakangan ini peniaga online bercambah dengan banyaknya berbanding 4-5 Tahun yang lampau. Kemudahan IT membuatkan urusan perniagaan amat mudah especially untuk Bab pengiklanan. Saya suka tengok kawan2 peniaga online yang sangat creative dalam menarik perhatian pelanggan masing2 melalui Facebook and Instagram.

Tapi saya paling tak boleh terima adalah golongan peniaga yang condemn pelanggan sendiri. Saya setuju pelanggan not always right sebab aku sendiri adalah pelanggan / pengguna. Kadang2 soalan and pertanyaan aku kepada peniaga mungkin menyebabkan peniaga rasa pelik "Awatlah deni tak paham-paham lagi,"

Tapi peniaga yang bertanggungjawab akan usaha sebaik boleh untuk pastikan pelanggan faham and dapat apa yang dia nak kerana business deal tu jadi atau tidak, yang penting hubungan / rapport terbina.

I understand sometime kita sebagai peniaga kena post mesej-mesej pesanan kepada semua pelanggan agar depa faham and tidak melakukan sesuatu yang menyukarkan urusan perniagaan di masa depan. Posting haruslah positif agar penyampaian itu nampak untuk menyampaikan informasi.

I don't understand peniaga yang 24 jam asyik nak complain sifat2 pelanggannya di laman Sosial. Aku rasa peniaga mcm ni adalah bangang sekali kerana dia langsung tidak ada rasa hormat kepada pelanggan yang mungkin membaca postingnya. And kalau dah 24 jam customer hang duk complain hang, then there is something about YOU! Not your customer.

Kepada peniaga, respect your customer. Tanpa mereka, siapalah kamu? Kalau dah meluat sangat kat customer hang tu...jangan berniaga.
feeling annoyed.

1 comment:

  1. Satu lagi kan, boleh dak nak tegur peniaga online yang suka abuse Media Sosial untuk tujuan promosi. Maybelah cikgu pemasaran depa ajar untuk guna Facebook dan lain-lain secara maksimum, tapi banyak dah sampai ke tahap abuse. Invite group merata, lepas tu join group-group official untuk iklan produk. Tag mention merata. Minta follow back kat Twitter dan IG. Ada sebab kenapa company perniagaan online besar-besar mcm groupon, lazada apa suma tu letak "Do want to receive any promotion from us in the future" masa kita register ngan depa. Tolonglah paham privasi dan preference pembelian customer jugak. *Bukan Pereng Jugak* .. hehe

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com