22.4.11

Nakharamjadahsiyetakdaklife

Haaaaaaaaaaaaaa! Jangan terkejut dengan tajuk artikel hari ini.  Tengok tajuk saja dah maki.  Tapi akak tidak akan berletiak panjang.  Artikel hari ini adalah sangat pendek tapi padat tapi amat penting.


U olls!  Kita ni manusia,  tak kisahlah lelaki atau perempuan.  Haruslah suka mengumpat.  Mengata orang di belakang adalah makanan harian kita.  Sebab itulah ruangan gossip di TV,  Internet dan paper dan majalah sangatlah laku.  Kita ni memang sukaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa bercakap hal orang.  Sebab kita tak berani nak pi cakap depan dia.

Rasukan.

Tapi actually ada banyak sebab lagi kita suka bercakap belakang atau mengumpat antaranya,  kita sendiri takut nak cakap depan dia.  Kita tau kalau cakap kat dia nanti dia tak mau terima kenyataan dan dia kata dia jahat mulut.  Tapi kalau hang cakap elok-elok dan tak memalukan orang tu,  why not?  Atau hang lebih suka cakap belakang sebab hang boleh rasa HANG LEBIH MAHA DASYAT BAGUIH DARIPADA DIA!


Oleh itu jangan la cakap belakang.  Akak nasihat saja.  Actually akak pun memang sukaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa bergossip.  Okaylah! SAPA TAK SUKA!  Akak cuba elakkan.

Tapi u olls.  Sejahat-jahat kita yang suka bercakap belakang ini,  actually ada yang lebih jahat dari kita.  Iaitu orang yang duk menyampai apa umpatan kita ini kepada orang lain itu adalah lagi NAKHARAMJADAHSIYETAKDAKLIFE!

Akak dah banyak kali jumpa orang macam ni.  Depa ni memang spisyis suka buat bagus,  depa rasa depa punya life paling perfect dan depa adalah orang-orang yang selalu bergaduh-gaduh dengan kawan-kawan.  Tapi yang lagi siye ialah orang cam ni selalunya dia akan play-play enjels (malaikat) dan dia tak gadoh dengan dua-dua belah pihak.  Si pengumpat dan mangsa umpatan lah yang akan bergaduh dua marhala.

So,  saranan akak u olls.  Setiap kali u olls berdepan dengan spisyis maknusia NAKHARAMJADAHSIYETAKDAKLIFE ni,  inilah antara benda-benda yang akak sarankan :
  1. Maki dia teruih!! "Awat ang ser!  Takdak kerja duk mai menyampai apa orang kata pasai aku!  Silap-silap hang pun mengumpat sama!"

  2. Camdek kat dia "Memang hanglah kawan baik dunia akhirat.  Hang style mai susah-susah bagitau apa orang lain duk mengumpat aku.  Tapi aku pelik cam na hang tau...silap-silap hang yang duk bukak cita aku kat depa!"

  3. Tak payah cakap banyak!  SUGUNNNNNNNNNNNNNNNNN SAJA KEPALA DIA.
Sekian,  terima kasih.


ps/  Alhamdulillah.  Hidup akak dah sunyi dengan orang-orang yang suka menyampai cerita ni.  Sebab memang akak boh layan spisyis macam ni.  Depa lah nakharamjadahsiyetakdaklife lagi teruk dari orang-orang yang duk mengumpat kita.

1 comment:

  1. i loike!kami kat office sini rmai org camtuh!almaklumlah org gomen!meluat!

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com