13.12.10

Eye Cream dan Brush Make Up yang Baguih

Dear Kak jumie,

Boleh suggest eye cream (utk kurangkan gelap bawah mata) mana yg ok?


And can u suggest set brush yg ok selain MAC dan rakan2 yg kak jumie as a make up artist guna??or can i say, set brush yg tak mahal sgt ler. :)



Yang benar,
Rifhan Rauff

Hello Rifhan,

Terima kasih sudi email ini.  Seikhlasnya,  akak tidak mempunyai masalah bawah mata yang hitam.  So akak tak jarang-jarang pakai.  Dulu pernah pakai, saja-saja gatai.  Nutrimetics punya.  Pastu dah habih,  akak pun tidak membeli lagi.  Tapi bagi menjawab soalan hang,  akak telah dinasihatkan oleh seorang kakak blogger yang hebat bernama Diyanazman.com untuk mengesyorkan u olls memakai AQUAporin ACTIVE Eye Cream.  U olls boleh baca artikel dia di sini  :  AQUAporin ACTIVE Eye Cream by Diyanazman.com


Brush make up yang bagus dan murah.  Pada pendapat akak,  kalau nak bulu mekap yang bagus dan tahan lama of coz u olls kena guna yang mahai punya.  Ini adalah kerana,  lepaih cuci beberapa kali pun,  bulu tetap kekal cantek dan berkualiti dan masih memberikan aplikasi yang sempurna. 

Kalau beli brush yang murah-murah ini,  SATU MAKSALAHNYA ialah hang tak tau sapa buat dia?  Kita tak tau bulu tu diperbuat dari binatang apa?  Haa!!!! Bahaya u olls.  Kalau dia guna bulu babi macam mana?  Matilah u olls.  Better beli brand yang bagus dan u olls boleh pastikan produk tu guna bulu binatang atau pun sintetik.

MAKSALAH kedua ialah bulu-bulu make up yang tak bagus,  kalau kita cuci sekali dia terus akan mengeras seperti bulu pekpek.  So nanti u olls end up rasa sakit kat muka bila ditonyoh,  dan bila tonyoh lebih sikit,  make up tidak akan smooth.

Akak mencadangkan u olls guna Elianto.  Harga dari RM10-RM50.  U olls boleh click kat sini  : Elianto Make Up Brushes.

Ini peberet Elianto brush I olls yang bertajuk Blusher Brush.  Dia juga sangat sesuai nak buat shading sebab dia punya bulu senget.  Dan membuang baki-baki loose powder bawah mata.

Satu lagi brand akak rekemen ialah Body Shop.  Contohnya :  Body Shop Mini Brush Kit only RM79. 


Kalau u olls rasa tetap mahal dan tak kena dengan bajet u olls.  U olls buat macam kawan akak Intan Ramlee,  dia pakai semua MAC punya brushes.  Cara dia buat ialah,  sebulan dia beli satu brush. Bila ada bajet lagi dia beli lebih.  Lama-lama semua brushes dia adalah MAC punya. 

N
oks........ataupun u olls boleh buat wishlisht kat kawan-kawan u olls menjelang happy besde u olls.  Tulih besak-besak kat Facebook / blog u olls senarai make up-make up brush yang u olls nak.  Nanti kawan-kawan u olls beli la sorang satu.  Kalau ada orang yang terbeli brush yang sama,  yang lagi satu tu bagi kat akak ye.

Sekian,  terima kasih u olls.  Selamat membeli bulu-bulu.

3 comments:

  1. salam....tumpang tnye....klu brush MAC one set tu bp anggaran harganye?

    ReplyDelete
  2. kalau MAC punya...satu brush dah RM100 lebih. So kalau satu set 15 brushes....kira la sendiri ye....:)

    ReplyDelete
  3. ..hahaha.. kita suka istilh bulu pek pek tu... hahaha.. mcm sejenis itk jerr bunyi nye... hahaha *ketawa infinti....hahaha

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com