19.10.08

Bapak ku, THE FAMOUS PAKCIK MILO


Pada 28 September 2008 yang lalu, bapak ku, Mr. Samsudin Abdullah atau lebih dikenali dengan nama Manap a.k.a Pakcik Milo telah menjangkau usia 60 tahun.

Alhamdulillah pada usia ini, beliau masih lagi hemsem dan cute walaupun telah memiliki 5 orang cucu.

Marilah saya cerita beberapa perkara mengenai bapak saya.
  • Beliau sangatlah popular. Kerana dahulu beliau berkhidmat sebagai Canteen Van Operator dengan Nestle dimana beliau membawa lori Milo ke sekolah-sekolah untuk minum free. Tidak seperti Milo Man yang lain, bapak saya sangatlah popular kerana sifat semula jadi yang sangat lawak dan tahap confident yang tinggi.

    Ketika beliau mahu bersara, cerita mengenai persaraan beliau even mendapat liputan oleh pihak PAPER STAR. Tajuk nya - Famous MILO Man to resign. Tapi saya tak dapat menjumpai keratan paper itu.
  • Bapak juga sangat gangster. Beliau disegani oleh orang kampung kerana beliau sangat gangster dan berkuasa. Sehingga ketua kampung kami sendiri memanggil beliau BOSS. Dahulu mat-mat pit di dalam kampung tidak berani untuk mencuri barang-barang di rumah kami walaupun sehelai daun kering di laman. Ketika musim banjir, dan orang kampung jumpa ular sawa sesat melingkar di dalam rumah, mereka akan memanggil bapak saya sebagai hero.

  • Bapak saya sangat lucu. Walaupun dia sangat gangster. Tapi pada masa yang sama beliau sangat lucu. Itulah istimewa bapak saya. Kalau hati beliau sedang gembira, semua orang lain di sekeliling beliau akan rasa gembira. Kata-kata yang keluar dari mulut beliau sungguh tulus dan jujur dan begitu kelakar. Lawak terbaru bila bapak panggil Surianie "STUPID MIND" kerana tidak bersedia untuk bertunang. HAHAHAHHA...
  • Saya sungguh sayang dengan saya! Zaman sekolah saya sungguh penuh dengan kenangan manis kerana bapak saya tidak pernah membagi chance budak lelaki untuk mengurat saya. Kalau dia tahu ada budak dalam kampung yang mengurat saya, beliau dengan tanpamnya akan mencari budak lelaki itu di dalam kampung dan tanpa banyak soal terus menduku budak itu "Awat hang duk kacau Jumie!!"

    Pernah juga ketika form 3, ada budak lelaki bernama Hafiz dari sekolah Munshi telah menelefon aku dirumah kerana nak berkenalan. Aku cerita kat bapak aku the hero. Dan keesokannya, bapak aku terus ke sekolah MUNSHI berjumpa dengan guru besar kerana hendak mencarik budak lelaki form 3 bernama Hafiz.


    Apabila budak itu muncul, beliau tidak mengaku beliau yang melakukan panggilan ke rumah. Dia berkata itu semua rakan beliau dari sekolah Jelutong. Mereka menggunakan nama beliau atas tujuan tidak bertanggungjawab.

    Kes itu tidak sampai di situ, bapak aku meminta kebenaran guru besar untuk membawa Hafiz ke sekolah Jelutong dan berjumpa dengan kawan-kawan beliau. Terbukti Hafiz berkata benar. Kawan beliau yang menipu itu telah memohon maaf dan berjanji tidak akan kacau lagi.

    Dan kepada Hafiz, bapak jemput dia datang beraya di rumah. Dan kami menjadi kawan baik sejak itu lagi!! Hafiz kini graduan USM dalam jurusan Bahasa Inggeris.

    Kalau anda tak percaya, anda buleh add Hafiz kat Friendster dan tanya sama ada cerita saya ini betul atau tidak!! Ini URL page beliau :- http://profiles.friendster.com/30942368
  • Bapak saya seorang kreatif!! Kalau ada anugerah untuk BAPAK PALING LESTARI patut diberikan kepada beliau kerana beliau sangat kreatif terutama dalam hal-hal kitar semula. Dahulu kami tidak pernah membeli meja makan baru, meja TV baru, kerusi baru, bangku baru, gayung baru, sangkar burung baru, semuanya dibuat oleh bapak!! Memang dia pandai bertukang!!

  • Bapak ku seorang yang berbakat! Tidak keterlaluan kebanyakan dari bakat bapak turun pada aku. Bapak aku pandai menari. Dahulu masa muda-muda beliau wakil BELIA BAWEAN dalam pertandingan menari di Pulau Pinang. Beliau juga mempunyai suara yang sedap! Seperti aku juga!! Malah bapak seorang yang pandai bergaya dan sangat stylo walaupun sudah berusia! Kemana tumpahnya kuah kalau tak ke atas nasik. Aku pun stylo kan? hahahahahah Puji diri sendiri.

  • Bapak saya mempunyai GREEN FINGERS. Apa saja yang ditanam oleh beliau pasti menjadi. Dan dimana sahaja beliau tinggal beliau pasti akan bercucuk tanam. Setiap petang dari jam 5 hingga 7 adalah masa untuk beliau berkebun. Antara pokok kegemaran beliau ialah bunga raya, betik, pisang, tebu, lidah buaya, dan sireh.

  • Bapak saya pandai berjimat. Orang lain jugak panggil beliau kedekut. Tapi aku tak sampai ati nak tulis beliau kedekut dalam blog ini. Tapi berkat jimat cermat beliau, walaupun kerja sebagai seorang pemandu Nestle. Beliau kini memiliki dua buah kereta TOYATA LASER, FORD LASER 82', Lori Pick Up untuk menjual Milo, dua buah rumah kampung, sebuah rumah flet dan juga berjaya membela 5 orang anak-anak yang kini telah pun berjaya dengan hidup masing-masing. Tak lah berjaya sangat, tapi kami semua dah hidup dan jadi manusia.
  • Bapak saya seorang pencinta setia!! Sampai sekarang ke mana beliau pergi, pasti akan membawa girlfriend beliau iaitu Kak Ede iaitu mak saya. Walaupun ramai gadis seperti Shanaz yang cuba memikat dari dulu sampai sekarang, tapi bapak saya setia bersama mak!! Walaupun mereka sering bergaduh manja.


    Tapi mereka masih CINTA KUAT. Ke mana saja bersama. Tak macam kebanyak lelaki lain, dah tua banyak duit mula gatai nak carik perempuan lain. Tapi bapak bukan macam tu. Sebab sifat jimat cermat beliau, beliau tau, perempuan muda semua hanya maukan duit beliau saja!!

Kami semua sayang kat bapak!! Walaupun bapak sangat bising dan suka memarah kami tanpa belas kasihan. Tetapi bapak dah berjaya mendidik kami untuk jadi manusia berguna dan berakhlak. Kami sayang bapak sampai bila-bila.

Untuk anda yang berminat untuk berkenalan dengan bapak saya, berkunjunglah ke Pasar Malam Kampung Melayu setiap Isnin, Pasar Malam Tanjung Tokong setiap Sabtu dan juga Pasar Malam Nusantara setiap Selasa dimana beliau akan berniaga Milo di waktu lapang.

ps/ Semoga lori Milo bapak mendapat kelulusan PUSPAKOM dengan segera.

1 comment:

  1. style la bapak ang yg mase kes ang form 3 tuh...kalo bapak aku laa...confirm aku yg kene marah teruk2 walaupun aku tatau apape pun...tu sume gara2 couz aku guna nama aku, ngan fon umah aku masa chatting...sebab tu aku anti chatting ngan org tak dikenali sampai skang...huhu...betapa bapak aku tak pecayanya kat aku...ye lah...aku mmg nakal dulu...haha!!

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com