27.4.11

Kecantikan yang Stereotype

Dear Kak Jumie,


Soalan saya.  Macam mana nak klasifikasikan 'cantek' kalau dunia ni dah stereotypekan apa tu cantik?


Azreenyakuza

Dear Azreen,

Jawapannya,  kita boleh mulakan dengan diri kita sendiri.  Kalau diri kita sendiri percaya apa yang kita pikirkan itu cantek,  so buat apa kita nak kisah apa yang telah distereotypekan oleh majalah dan surat habak.

Seorang wanita yang bijak dan kuat dia tidak mudah jatuh dengan panduan kecantikan stereotype yang disogok oleh majalah dan surat habak.  Dan movies,  filem,  iklan,  Hollywood,  dan macam-macam lagilah akak pun tak larat nak sebut. 

Allah cipta manusia ada macam-macam bentuk dan perangai.  Dia jugak cipta macam-macam jenih makhluk kat dunia dan dunia dunia lain.  Bayangkan kalau semua ciptaan Dia adalah sama dan stereotype.  BORINGNYA U OLLSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!  Activity scan jejantan pun tidak akan menjadi menarik kalau semua jantan di dunia ini adalah hemsem dan perfect macam George Clooney campok Ashraff Muslim.  Bohsan lah.

Kecantikan yang stereotype adalah seperti berikut  :
  1. Badan kena kuruih.  Paling ideal ialah berat badan 30 kg saja.  So pompuan yang kat tetek saja 15 kilo macam akak ni tak cantek kah?


    Tak lalu makan aku tengok ni!


  2. Rambut kena panjang dan mengurai dan lebat dan stret dan boleh guna jari ja untuk luruskannya.  Abih tu!  Kalau rambut dia semulajadi keringting dan frizzy tak cantek ka u olls? 

    Muka Madonna tak make up u olls.  So,  janganlah percaya sangat kecantikan dalam magazine apa semua tu u olls.  Sebagai artist of coz la depa berabih duit untuk maintain kecantikan depa.  Ada antara depa dibayar oleh syarikat tertentu untuk maintainkan kecantikan depa.  Terutama kalau depa dah jadi duta apa bagai.  Dari vitamin kepada barang penjagaan muka kepada treatment minggu dan bulanan.  Pastu tak cukup lagi depa injek pula sana sini.  So,  kalau u olls tengok magazine dan nampak all this artist nampak meletopsssssssssssssssssssss gila babz..please jangan mudah tertipu u olls.  Cukuplah kita menjaga kesihatan diri,  banyak minum air masak,  lebihkan sayur dan sentiasa bersenam.  Of coz kita pun boleh cantek.



  3. Kalau pakai brand mahai-mahai dan international baru klass u olls.  So pakai beg raga orang asli buat tak kelesss ka u olls?


  4. Muka tak boleh ada jerawat kena lincin gila perfect apa cacat cela pun takdak!  Ampa tau tak apa itu ADOBE.  Dengan Adobe muka Kak Senduk pun boleh jadi cam Scarlett Johansen.


    Inilah Alek Wek.  Ada banyak lagi model hitam yang meletops.  Tapi Alek Wek antara yang paling unik.

  5. Kulit kena putih melepak.  So Alek Wek ni tak cantek ka u olls?


  6. Muka yang ada kedutan ialah tidak cantek!  So semua orang WAJIB pakai botoks bila masok umur 25 tahun.


    Perempuan plus size kalau berposing pun meletops jugak u olls.  Tak semestinya kalau nak buat photography kena amik model kurus saja.

  7. Dagu yang panjang ala-ala Fauziah Latif adalah ideal kepada kecantikan yang hakiki.  Patutlah akak perasan nowadays semua dagu 'kakak-kakak',  artist-artist dan model-model di majalah semua bentuk sama ja.  Tak kisahlah u olls......injek la selagi boleh.  Jangan sampai pecah lobs sudah.

  8. Perut kena flattttttt,  badan kena cantek.  Montok.  Tetek besak,  pinggang kecik dan pungkok yang juicy.  Barulah abang tak lari pi kat Indonesia u olls.

  9. Badan kena tinggi dan panjang okay u olls!  Kalau pendek dan katek ala-ala ayam serama itu alah tidak cantek.  Dan kalau u olls terlalu tinggi pun tak buleh jugak u olls!

  10. Tetek kena besar dan menggiurkan.  Kalau takdak tetek sebelah dan tetek sedikit kecut lepas mendapat baby adalah tidak hot.  Sebab itu korset-korset Premium Beautiful adalah laku.
  11. Hidung kena tinggi bak seludang,  bak kata Mr.  Jinggo.  Keless!  Kalau hidung penyet adalah tidak cantek ya.  So,  sila pergi bedah hidung u olls itu.  Paling kurang sila enjek kolejen bagi ada tulang hidung sikit.

    Akak suka Bobbi Brown punya latest campaign memang they olls amik model dari pompuan pompuan biasa yang sangat gojes!  Ampa tengok sendiri,  ada yang mata macam nak juling,  ada kulit putih,  ada rambot uban,  ada yang muka penuh frekels!  Haaa u olls cam nila baru best!  :) (tapi akak tetap suka MAC lagi sebab colour dia lebih letops)

So,  itulah antara kecantikan stereotype yang akak boleh listkan.  I olls rasa u olls pun dah boleh bagi lebih banyak list lain tentang kecantikan stereotype ini.  Berbalik kepada soalan dari Azreen,  macam mana nak klasifikasikan kecantikan kalau dunia telah stereotypekan apa itu cantek?  Semuanya bermula dengan diri sendiri u olls.  Dan perlahan-lahan,  apa yang disogok oleh dunia akan tenggelam tampa u olls sedari.

ps/  Kecantikan adalah dari hati :)  Zaman tok tok kita dah cakap benda ni.

    4 comments:

    1. Aslina...aku lupa sebut ketinggiannnnnnn!!

      ReplyDelete
    2. kelass kau Jumie...

      I tak sokonh you seratus peratus tapi lebih sikit iaitu 200% hahah.

      Ada ugak yang cantik bagi depa adalah nak 'play safe' konon dengan terikut ikut suara ramai.. walhal bila Rozita cik Wan pakai bulu mata double,lipstik red menyala depa suka, tapi bila utk depa, depa tak mau pulak dimakeup gitu kononnya tak uptodate pulak. Itu namanya cantik utk puaskan hati orang, tapi bukan nak puaskan hati sendiri.... mmmm ('',)

      ReplyDelete

    Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com