29.10.10

Barang Mekap dan Kecantikan - Mana nak jimat? Mana nak boroskan?

Hello u olls semua. Haritu akak terbaca satu artikel tentang tips kecantikan diri yang bertajuk "Beauty Product - When to save and when to splurge?" Oleh itu akak meneruskan pembacaan itu dan membuat sedikit lagi research tambahan dan akak pun membuatlah artikel yang bertajuk "Barang Mekap dan Kecantikan - Mana nak jimat? Mana nak boroskan?"


Sesungguhnya sebagai orang pompuan-pompuan ini, produk kecantikan dan barang make up adalah seperti sport rim untuk lelaki! Kan??? Oleh itu akak harap artikel ini dapat membantu u olls semua membuat pilihan produk yang terbaik untuk kulit malah terbaik untuk POKET kita.

Semua nota ini adalah berdasarkan perbandingan yang akak buat sendiri. So, kalau ada bantahan boleh tulis comment ya. Kita sama-sama share ok.  Sorry akak tidak menyertakan jenis product yang bagus.

Barang Kecantikan

Cleansers / Pencuci Muka - Jimat
Semenaknya ada pelbagai jenis pencuci muka yang diciptakan untuk pelbagai jenis kulit maknusia yang kita boleh beli dengan harga murah di farmasi dan Tesco.  Yang penting u olls beli yang bagus dan lepas cuci muka tu u olls boleh rasa muka u olls bersih suci murni.  Dah nama pun pencuci muka kan?  Beli mahai-mahai pun,  pastu u olls cuci habis buang kat singki!  Sat ja....Tetapi kalau boleh untuk semua jenis kulit pun,  beli pencuci yang bukan berasaskan sabun.  Pencuci jenis ini adalah lebih gentle untuk semua jenis kulit.  Tapi mak ayam akak iaitu Zarina Abdul Rahman berpendapat,  actually product kecantikan yang murah atau mahal adalah tak penting,  yang penting ianya sesuai dengan jenis kulit u olls. 
Akak suka  :  Sabun Rawatan Kulit DN Beauty


Toner- Jimat
Selepas mencuci kita mestilah gunakan toner untuk membuang baki-baki sabun pada wajah,  dan baki-baki mekap yang tak hilang sebab make up di samping menutup semula liang-liang roma kulit kita selepas cucian.  Tapi untuk toner u olls boleh beli daripada produk yang murah dan bagus. 
Akak suka / pakai  : Neutrogena Fine Fairness Toner

Night Cream - Mahai - Mahai
Sebelum kita tidur u olls,  inilah masa untuk kita menempek krim-krim kecantikan yang terbaik untuk kebaikan kulit kita.  Bergantung kepada bajet u olls semua,  tapi adalah sangat bagus kalau kita membeli krim malam yang bagus dengan harga yang setimpal dengannya.  Janganla menempek bedak sejuk u olls. Sangat zaman tok tok okay.  Zaman tok tok takpala,  masa tu depa duk rumah kemas rumah dan duduk kat tangga panggil jiran sebelah ajak cabut uban.  Paling teruk pun kerjanya jalan ke kebun belakang rumah untuk mencabut sedikit daun serai dan pandan.  Zaman sekarang macam kita ni,  dah ler kerja naik motor naik and naik kereta,  kulit kita terdedah dengan cuaca yang panas (Sinaran UV) dan juga udara yang tercemar.  So its good bila malam-malam kita baja balik kulit kita dengan produk yang bagus dan meleps. 
Akak suka  :  Set Rawatan Pencerahan tanpa Pengelupasan DN Beauty


Day Cream - Jimat
Pakar kulit berpendapat elemen penting dalam produk day cream adalah sunscreen.  Ada tu baguslah!  Kita boleh lindungi kulit kita dari sinaran UV nyah.  Sinaran UV adalah sangat jahat,  bukan sahaja menghitamkan kulit kita,  malah menyebabkan kedutan dan jugak jeragat.  Ada banyak produk krim siang yang bagus untuk kita semua.  Tak perlu beli mahal pun takpa noks.  Kalau u olls nak pakai yang mahal,  u olls masih boleh berjimat.  Instead of amik krim tu,  letak kat tapak tangan,  pastu buat pusing-pusing pastu baru letak kat muka,  HABIS CEPATLAH NYAH!  Ko dab terus kat dahi,  pipi dan hidung pastu terus sapu dengan hujung jari hingga rata. 
Akak suka  :  Elianto Miracle Multiplex BB Cream


Shampoo - Jimat
Shampoo diciptakan untuk membersihkan rambut kita.  So,  macam biasa,  lepas sabun-sabun u olls terus cuci dan sabun itu masok lah dalam longkang.  Takpayah la nak beli jenama mahal-mahal.  Sebab kemikel semua sama saja.  Cuma yang membuatkan shampoo mahal jadi lebih mahal sebab branding,  dicampur dengan wangian mewah dan kemikel ntah apa-apa.  Contohnya akak,  pakai la shampoo mahal macam mana pun,  in the end Head and Shoulder jugak yang membuatkan rambut akak tidak gatal-gatal dan berkelemumur.
Akak suka :  Head and Shoulders Shampoo Cool Menthol

Hair Mask - Mahai-mahai

Hair mask u olls pakai seminggu sekali kan?  So kalau u olls beli yang mahal pun,  kadang-kadang dua tahun tak habis u olls.  Dah shampoo ko pakai yang murah kan?  So yang hair mask ni,  kalau boleh beli la yang bagus sikit.
Akak suka :  SCHWARZKOPF Professional Bonacure Total Repair Treatment

Lip Balm - Jimat
Lip balm boleh beli yang murah.  Lagi bagus ada perlindungan SPF15.  Boleh dapat yang murah nyah.
Akak suka  :Vaseline Lip Therapy Petroleum Jelly, Advanced Formula

Potong rambut - Mahai-mahai
U olls!  Rambut adalah mahkota seorang wanita.  Tak kisah hang free or bertudung u olls,  at the end of the day sapa nak tengok rambut hang tu?  Hang jugak kan?  Kalau rambut lawa,  SEMUANYA akan terasa lawa!  Oleh sebab itu akak amat menyarankan u olls kalau nak potong rambut dan mengkaler rambut atau nak kerinting atau sebagainya,  better pergi kepada profesional hairstylist okay.  Jangan simply DIY kat rumah ok.  Akak seram sejuk tau memang ramai pompuan-pompuan suka buat eksperimentasi potong rambut sendiri kat rumah.  Aiyoooo!! 
Kalau u olls nak colour rambut ifek biasa satu colour, u olls boleh buat sendiri.  Tapi kalau nak efek meletops dan nampak cantek 3D,  please buat dengan pakar.  Macam akak,  akak getis bleaching rambut sendiri masa nak pi Phuket tu!!  Memang nampak cantek,  tapi lepas itu baru akak sedar yang akak telah merosakkan kutikel rambut akak.  Bila kutikel rambut telah menipis,  lepas itu u olls nak buat treatment apa pun tak guna.  Rambut boleh gugur dan kalau nak colour apa pun boleh luntur. 
U olls actually masih boleh berjimat kalau nak masok salon-salon melepsss ni!  Caranya ialah u olls mintak perkhidmatan dariapda Junior Stylist.  Selalunya Jr.  Stylist adalah lebih murah sebab they olls baru tetapi setiap kerja they olls dipantau oleh para profesional hairstylist.  Its important untuk u olls ada hubungan yang baik dengan hairstylist u olls supaya u olls akan always dapat best price dari dia.  Bincang harga dan bajet u olls sebelum dia memulakan kerja.  Cara ini adalah sangat bagus supaya they olls takder la suka suki buat treatment tambahan tah apa-apa and charge u olls extra.  Ada faham?
Akak Suka  :  Hair Impression,  KOMTAR Penang dan HITOMI Sungai Dua,  Penang.


Barang Mekap

Eye Shadow - Mahai-mahai
Untuk eyeshadow,  akak cadangkan u olls belilah brand yang mahal sebab warnanya lebih mewah,  calit sikit dah melekat u olls.  Eyeshadow yang biasa,  bukan tak bagus,  tapi selalunya dia berhabuk/berserbuk dan kaler tak melekat elok pun kat kulit.  Akak cadangkan u olls beli yang mahai punya.  Kalau tak mampu,  tak payah beli banyak-banyak kaler.  Beli warna-warna basic seperti jingga/brown/light gold,  hitam dan putih.  Eye shadow boleh pakai lama.  So apa salah nya beli yang mahai sikit.
Akak suka : M A C Eye Shadow /  Miss Rose

Foundation - Mahai - mahai
Apa yang paling penting dalam mekap?  OF COZ foundation nyah.  Belilah foundation yang bagus dari jenama yang dikenali dan disembah ratu.  Kenal pasti jenis kulit u olls,  berminyak,  kering atau kombinasi. Minta pendapat pakar kecantikan kat kaunter-kaunter make up untuk pilih the best foundation untuk kulit u olls.  Kalau boleh dapatkan jenis foundation yang mempunyai elemen tambahan untuk kebaikan kulit.  Tips akak,  taukah u olls bahawa produk Lancome dan Loreal adalah dari pengilang yang sama. Maksudnya,  kalau u olls berduit boleh la memhabiskan duit u olls kat kaunter-kaunter make up yang meletops seperti Benefit,  Mac,  Laura Mercier dan lain-lain.  Kalau u olls nak bajet sikit,  u olls boleh try produk macam Revlon,  Maybelinne dan macam-macam lagi yang ada kat Guardian atau Watson.  Akak selalu ditanya oleh kawan-kawan akak untuk mintak tolong beli foundation Krayolan yang akak guna untuk make up muka pengantin.  Nyah...........akak nak bagitau kat sini,  KRAYOLAN bukan untuk daily used ok.  Akak tak mencadangkan u olls semua untuk memakai KRAYOLAN hari hari okay.  So kalau u olls nak cantek macam pengantin hari-hari........erm.......boleh nyah.  Tapi tunggu 2 tahun,  pastu hang compare muka hang dengan muka akak okay?  Ada BRAN??
Akak suka  :  Laura Mercier Oil Free Foundation


Eye makeup Remover - Jimat
Make up remover u olls boleh pakai yang murah ja nyah.  Tak perlu verver pakai MAC pun takpa.  Kalau nak jimat,  pakai minyak zaitun pun lagi bagus.  Tapi kalau u olls cuci make up guna yang berasaskan minyak,  dan u olls memang mempunyai kulit yang jenis berminyak,  akak cadangkan u olls cuci muka dua kali ok.  Dah cuci dengan sabun,  lepas basuh...u olls cuci lagi sekali.
Akak suka : Maybeline Make Up Remover

Mascara - Jimat
Nyah!  Bak kata kawan bek akak iaitu Cekgu Asmak, seorang pencinta mascara yang setia,  mascara adalah barang make up yang paling cepat kering / habis.  So beli yang murah-murah pun sudah la u olls.  Cuma pilihlah mascara yang mempunyai brush yang sesuai dengan jenis bulu mata anda.  Brush besar for bulu mata panjang,  brush kecil untuk bulu mata yang pendek-pendek.  Tapi untuk u olls semua,  akak sangat rekemen MAYBELINNE.  Sebab Maybeline punya mascara memang the best la akak rasa! 
Akak suka  :  Maybelline Pulse Perfection Vibrating Mascara


Makeup Brushes - Mahai - mahai
Good makeup brushes are worth the investment. Make up tools yang  bagus boleh memudahkan kita menyental kaler kat muka dan mendapat hasil yang cantek dan tepat.  Jangan la beli semua brush sekali gus noks!  Nak mampus ke apa!  Lainlah kalau hang ditaja oleh datuk-datuk.  Beli satu-satu brush.  Nanti lama-lama banyak la kan?  Beli yang brush-brush yang basic iaitu untuk blush, powder, lip, and certain brushes for applying your eye makeup. And tips akak,  next year birthday wish u olls - Brush Make Up!! Kan?  Bijak tak akak?  Semua beli sorang satu untuk u olls.  Brush yang bagus jugak,  kalau kita cuci still elok dan bulu dia maintain tak terkeluar noks!  Kalau brush yang jenama biasa,  sekali hang cuci...pastu jadi macam bulu pepet kuda.  Tajam-tajam u olls!
Akak suka  :  Mac Foundation Brush 190

Pensel Celak / Lip Pencil  - Mahai pun tak pa..murah pun takpa
Selalunya,  pensel celak atau pensel gincu ni kalau dia mahai sebab depa guna lilin yang lebih lembut dan mudah untuk kita lukih kat muka kita.  Tak payah tekan banyak-banyak.  So,  belilah produk pensel celak atau pensel gincu yang bila u olls pakai,  lembut,  kaler dia keluakkkkkkkkkk dan senang.  Kadang-kadang beli yang mahai ni,  bila shap patah-patah-patah.  Last-last tinggai kontot. 
Akak suka  : Avon’s Ultra Luxury Eyeliners

Lipstick and Lip Gloss - Mahai pun tak pa..murah pun takpa
Lipstick mesti semua orang nak beli kan??? Mahai pun nak.  Murah pun nak.  Janji cantek kan u olls?  Cuma yang mahai ni ada la dia boh vitamins la,  SPF la,  minerals la   dan macam-macam lagi yang brand murah takdak.  Itu ja u olls. 
Akak suka  :  Revlon Colorburst Lipstick in Soft Nude

Sekian saja catatan akak hari ini.  Akak bukan pandai sangat ok.  Kalau salah mohon betulkan.  Akak pun duk belajar-belajar u olls.  Kalau ada soalan lagi,  please contact akak ok.

ps/  I love u olls.

11 comments:

  1. Btoi2. Foundation elok beli yg mahai skit tak pa. Yang lain, ikut bajet masing2.

    Tang eye shadow kan Jumie, kami suka L'oreal. Murah ja. Lagi bagus drpd kami punya Stila eye shadow.

    Lagi satu kami pernah baca, save kat benda yang kita pakai sat kat muka. Macam benda yang nak cuci2 ni (makeup remover etc). Pastu splurge kat benda yg kita tepek kat muka lama (eye cream, moisturizer, night cream etc).

    ReplyDelete
  2. jumie..yg BB cream elianto tu memamg bagus.muka nampak gebusss dan suci je.tp kami ada soklan skit ni.dlm mekap kita kan,concealer tu perlu ka?kalo nak pakai,kena guna concealer dulu b4 BB cream ka atau guba BB cream dulu. tq..

    ReplyDelete
  3. ooo....bestnyer baca tips2 nie

    ReplyDelete
  4. jumie nak tye ni..
    foundation naturactor tu bkn untuk daily use jgk ke??tulke foundation ni xde perlindungan cam day cream?kite pakai foundation dulu kan before day cream?

    ReplyDelete
  5. Reena : tips yang sangat bagus dan muda ingat.

    Dya mohd : kalau u olls nak pakai concealer...pakai before foundation ok.

    Nurul : Saya tak pernah pakai noturactor. tapi macam pernah tengok. Kalau dia ada UV rays, okay la....tapi untuk pakai hari hari depends la macam mana. sorry tak tau sangat pasai produk tu.

    ReplyDelete
  6. mana nak cari Maybelline pulse perfection vibration mascara tu? nak yang tu...

    ReplyDelete
  7. Vee, kat melesia tak sampai lagi Mascara tu. Tahun depan sure sampai. My friend hadiahkan untuk i olls masa dia pi Canada.

    ReplyDelete
  8. salam,,,
    saya nak komen skett tang bedak sejuk tu,,,
    kawan saya pakai bdak sjuk ngan kulit kayu manis yg ditumbuk halus,,
    parut dia ilang,,
    parut demam campak pun ilang,,
    tu petua org dulu2 kot,,

    ReplyDelete
  9. ...Utk mascara vibrate tu... anda boleh cuba Mascara Lancome... dah lama ada di Malaysia.. kalau tak silap laaaa.. last time depa kasi try masa shoot EH...

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com